Nehovoríme o dovolenke na pláži pri päťhviezdičkovom hoteli v Dubaji. Reč je o poriadnej expedícii, na ktorej niečo zažijete, a podelíte sa o to s tými, ktorí vám pomohli uskutočniť váš sen. Crowdfunding, alebo financovanie davom, vo svete funguje už dlho a posledné roky sa mu darí aj u nás. Je to skvelý spôsob, ako získať peniaze na váš geniálny nápad – bez sponzorov, pôžičiek, reklamy...

Dvaja Slováci mohli vďaka crowdfundingu vyrobiť skvelý vynález – miniatúrnu nabíjačku na nabíjanie smartfónov cez počítač alebo televízor. Ľuďom sa ich nápad tak páčil, že vyzbierali vyše 90-tisíc dolárov. Davové financovanie však môžete použiť aj na menšie projekty – vydanie knihy či CD, na ktoré sami nemáte peniaze. A najnovšie tento trend prerazil aj do cestovania.

Davová psychóza

Cestovať lowcostovo, čiže za pár šupov, sa dá viacerými spôsobmi. Napríklad vyhľadávaním najlacnejších leteniek. Alebo couchsurfingom, teda prespatím u domácich „na gauči“. Prípadne cez rôzne projekty, EVS – európsku dobrovoľnícku službu. Alebo aj stopom. Lenže za posledné roky dobrodružné duše obtrend javili práve crowdfunding. Poznáte žlté trabanty, ktoré prebrázdili celú Afriku, Južnú Ameriku či Strednú Áziu a všetko poctivo sfilmovali?

Momentálne sa výprava nachádza v Tichomorí a ich náročnú expedíciu financoval dav fanúšikov. Cestovateľovi Danovi Přibáňovi a jeho skupinke stačili necelé dva dni, aby vyzbierali 36-tisíc eur, čím trhli rekord českého crowdfundingu. Podarilo sa im skrátka vyvolať davovú psychózu. „Výpravu sme plánovali uskutočniť až o pol roka, netušili sme, že sa nám podarí peniaze dať dokopy tak rýchlo. Navyše, suma je dvojnásobok tej, ktorú sme požadovali. Máme tak dosť peňazí na letenky, kontajnery na autá aj nové outdoorové kamery,“ teší sa vedúci česko- slovensko-poľskej výpravy.

Získať peniaze na časť svojej expedície do Indonézie sa začiatkom leta pokúšala aj skupinka troch Slovákov. Anička Chobotová, študentka textilného dizajnu a keramiky v Jogjakarte na Jáve, Táňa Hadarová, ktorá do Indonézie prišla robiť antropologický výskum, a Michal Knitl, svetobežník a organizátor cestovateľského festivalu

. „Ak chcete cestovať v skupine, musíte sa zhodnúť na svojich cieľoch a možnostiach. Je viacero typov cestovateľov – jedni majú peniaze, druhí nie, tretí majú, ale chcú ich použiť čo najmenej. Delia sa aj na offroadistov, ktorých zaujíma len cesta a auto, a na lovcov prejdených kilometrov, vyšliapaných kopcov či úžasných fotografií. My traja sme sa zhodli na tom, že chceme spoznať krajinu viac ako bežný turista. Do hĺbky,“ hovorí Anička.

S peniazmi je to nuda

Z požadovaných 1 200 eur sa im cez crowdfundingový portál Startovač podarilo získať len niečo viac ako tretinu peňazí, čo znamená, že cieľ nebol splnený, a tak všetky putovali naspäť na účty darcov. „Peniaze sme nepotrebovali ani tak na expedíciu, ale na výdavky popri nej. Keďže píšem indonézsku kuchársku knihu, potrebujem cestovať po ostrovoch, získavať recepty, ísť sa najesť do reštaurácie. To isté platí aj pri ďalšej knihe, ktorú píšem o miestnych legendách,“ hovorí Anička a dodáva, že v ich prípade boli nepriatelia dvaja – čas, keďže projekt rozbehli na poslednú chvíľu, navyše popri iných aktivitách, a takmer nulový signál na Sulawesi, kde sa v čase vrcholenia kampane nachádzali. Vo svojich plánoch však pokračujú ďalej a peniaze na knihy sa snažia získať inak. Našťastie, Indonézia je veľmi lacná, preto je ideálna na nízkonákladové cestovanie.

„Všetci traja sme mali veľa skúseností s lowcost cestovaním, lebo s peniazmi prichádzate o to najzaujímavejšie. Ide o to dostať sa k obyčajným ľuďom, ktorí tvoria základ spoločnosti, pozrieť sa na miesta, kde nechodia autobusy ani lietadlá, a dozvedieť sa veci, ktoré vám masér či čašníčka v rezorte povedia len ťažko.

Lowcost nie je zadarmo

Aj vy máte vo svojom okolí niekoho, kto tvrdí, že precestoval štyridsať krajín a stálo ho to iba štyridsať eur? Buď klame a do nákladov nezarátal všetko, je to kráľ bartrovania alebo sebec. Cestovať lowcost rozhodne neznamená zadarmo. Je prirodzené revanšovať sa každému, kto vám podá pomocnú ruku – či je to miestny, ktorý vás ubytoval u seba doma, vodič, ktorý vám zastavil a odviezol vás stovky kilometrov, alebo hocikto, kto vám nejako uľahčil pobyt v cudzine.

Na princípe niečo za niečo funguje aj väčšina cestovateľských crowdfundingových projektov. Ľudia za svoje peniaze očakávajú darček alebo protislužbu. Fanúšikovia trabantov dostali za svoj príspevok napríklad svoje meno na kapote áut, náramky, magnetky, sériu fotografií či DVD s filmom. Čím väčší príspevok, tým väčší darček. Trojčlenná slovenská expedícia svoj projekt sformovala ako predpredaj kníh, know-how o krajine či vstupeniek na festival. A keď to nevyšlo, vyzbierané peniaze sa vrátili naspäť k darcom.

Spolu sa to ťahá lepšie

Crowdfundingových portálov je veľa, ale nie všetky sa dajú využiť na podniknutie výletu snov. Naopak, existujú aj také, ktoré sú zamerané výlučne na cestovanie. Vďaka platforme Trevolta dvaja kamaráti z Juhoafrickej republiky vyzbierali šesťtisíc dolárov na cestu do ugandských hôr, aby mohli fotiť gorily. Podobne funguje aj portál Kicktravel. Chcete niekam ísť a hľadáte ľudí, ktorí by vám robili spoločnosť a podieľali by sa na výdavkoch?

Tak si sami naplánujte a vytvorte výlet a potom čakajte, kto sa pridá. Chcete cestovať, ale nemáte čas alebo chuť, aby ste všetko zariadili? Nájdite si vhodný trip a pridajte sa. Stačí, ak máte 10 percent z celkovej sumy, ostatné zaplatí autor výletu. Aj ten najgeniálnejší nápad však môže stroskotať na tom, že sa nevyzbiera dostatok členov výpravy a vtedy sa výlet jednoducho nekoná. Najčastejší princíp crowdfundingu je totiž jasný. Buď všetko, alebo nič.

Zásady úspešného crowdfundingu:

  • dobrý nápad
  • veľká fanúšikovská základňa 
  • vybudovaný príbeh okolo projektu – čím viac ľudí sa o projekte dozvie, tým lepšie. 
  • komunikujte cez sociálne siete, prípadne weby a blogy s veľkou návštevnosťou.