Zabudnite na klasické dovolenky. Toto sú NOVÉ TRENDY v cestovaní. Užijete si stokrát viac!
28. 8. 2023, 10:32 (aktualizované: 30. 5. 2024, 11:50)
Kedysi dostať viac ako dvojtýždňové voľno v práci bol priam nadľudský výkon. Dnes sa už cestuje úplne inak. Toto sú horúce trendy, ktoré sa oplatí vyskúšať.
Boom, aký nastal v cestovnom ruchu po skončení pandémie kovidu, prekvapil aj samotné cestovné agentúry a letecké spoločnosti. Celý svet sa odrazu rozcestoval šialeným tempom a so zápalom, akoby malo ísť o našu poslednú dovolenku v živote. Zároveň nás tie dva roky, ktoré sme strávili doslova uväznení vo vlastných domovoch, mestách a krajinách, zmenili.

Zdroj: Shutterstock
Do zahraničia sa vyberá čoraz viac mladých ľudí.
Poprehadzovali naše priority, zmenili naše cestovateľské návyky a zrejme nás aj trošku vystrašili pocitom, či svojím životom nemrháme. Začali sme si plniť sny bez zbytočného vyčkávania a spôsobom, aký nám vyhovuje. Chceme vidieť a zažiť čo najviac a dať svojim cestám hlbší zmysel. A kým v minulom roku bolo medzi mladými ľuďmi populárne najmä sólo cestovanie a wellnessové výlety za oddychom, tento rok sú trendy opäť iné.
Cestovatelia sa chcú socializovať, vidieť čo najviac krajín, vytvárajú si cestovné zoznamy, z ktorých si postupne odškrtávajú zážitky, obľúbené sú kryptovýlety či cestovanie za popkultúrou. A to nie je ani zďaleka všetko.
Mladým patrí svet
Cestovanie sa stáva čoraz dostupnejším a aj s nižším rozpočtom si už môžete dovoliť precestovať svet a navštíviť aj tie najexotickejšie destinácie. Tento fakt zapríčinil to, že do zahraničia sa vyberá čoraz viac mladých ľudí. Často ide o čerstvých absolventov škôl, ktorí si túžia spraviť pauzu pred tým, ako nastúpia do zamestnania.
Zdroj: Shutterstock
Ľudia sa chcú socializovať, zdieľať svoje zážitky s priateľmi a vyrážajú do sveta radšej v partii dvoch až piatich kamarátov.
Tento trend zaznamenal aj Adam Armstrong, generálny riaditeľ spoločnosti Contiki, ktorá organizuje výlety pre nižšiu vekovú cieľovku: „Mladí ľudia cestujú viac ako ostatní. Pravdepodobne sa z pandémie zotavili rýchlejšie a všetky prieskumy ukazujú, že demografická skupina od 18 do 35 rokov absolvovala v roku 2022 omnoho viac ciest ako tí v starších vekových kategóriách,“ vyjadril sa na oficiálnej webstránke spoločnosti s tým, že rovnaký trend pokračuje aj v tomto roku. Zároveň stúpol počet skupinových rezervácií. Ľudia sa chcú socializovať, zdieľať svoje zážitky s priateľmi a vyrážajú do sveta radšej v partii dvoch až piatich kamarátov.
POKRAČOVANIE ČLÁNKU NA ĎALŠEJ STRANE...
Viac času, viac zážitkov
Aj cestovné kancelárie zaznamenali nárast dlhodobejších výletov. Kým pred pandémiou hrali prím najmä klasické dovolenky v rozpätí jedného až dvoch týždňov, dnes sa mladí ľudia vyberajú na dlhšie cesty. Spôsobil to aj nárast cien leteniek, najmä tých interkontinentálnych, a preto keď už za ne zaplatia nemalú sumu, chcú si danú destináciu poriadne užiť a precestovať. A nie len jednu. Veľkým trendom súčasnosti je spojenie viacerých krajín do jedného tripu.
Zdroj: Shutterstock
Dnes sa mladí ľudia vyberajú na dlhšie cesty. Spôsobil to aj nárast cien leteniek.
Američanov a Austrálčanov láka najmä Európa, ktorú dokážu za mesiac precestovať krížom-krážom. Pre mnohých Európanov je zase lákavá Austrália či Nový Zéland, kde radi podnikajú dlhšie cesty v karavane. Aj ázijské krajiny ako Thajsko, Malajzia, Singapur, Laos, Kambodža, Vietnam, Japonsko či Filipíny sa dajú ľahko spojiť a letenky na kratšie vzdialenosti medzi týmito destináciami sa predávajú za prijateľné ceny. Tak prečo to nevyužiť?
Transformačné pobyty
Medzi cestovateľmi sa vykryštalizovala silná a početná skupina ľudí, ktorá už netúži po oddychu a leňošení pri mori, presýtila sa aj historických pamiatok a spoznávania nových miest. Omnoho viac chcú spoznať seba samých a nahliadnuť hlbšie do svojho vnútra. Pobyty v tichu, v tme, v rôznych budhistických kláštoroch, ajurvédskych či meditačných centrách sú dnes populárnejšie než kedykoľvek predtým.
Návštevníci v nich hľadajú pokoj a priestor pre sebarozvoj. Túžia zistiť, kým vlastne sú a kým by sa mohli stať, chcú viesť naplnený život a nájsť harmóniu tela a duše. Existujú špeciálne pobyty pre mužov a pre ženy zamerané na to, aby našli svoju stratenú vnútornú silu. Ozdravné aj spirituálne. A aj také, čo nakopnú váš dlhoročný vzťah, ktorý sa ocitol v slepej uličke. Nájdete ich na Slovensku aj v zahraničí, na krásnych plážach či na samote v horách. Stačí si vybrať a vykročiť na cestu sebapoznania.
POKRAČOVANIE ČLÁNKU NA ĎALŠEJ STRANE...
Výlety za popkultúrou
Popularita streamovacích služieb, ktoré nám vypĺňali čas počas kovidu, sa podpísala aj na cestovnom ruchu. Spoločnosť Expedia robila pred časom prieskum, podľa ktorého sa až dve tretiny cestovateľov nechali inšpirovať televíznou reláciou alebo filmom, ktorý sledovali. Podľa toho si vyberali destinácie a rezervovali výlety.
Zdroj: Netflix
Agentúra Scott Dunn zaznamenala o 20 % viac zájazdov do Francúzska než pred kovidom a zvýšený záujem pripisujú fenoménu Emily v Paríži.
Nie div: dva roky sme boli prilepení k Netflixu a ďalším podobným platformám a predstavovali si, kam vyrazíme, len čo sa svet opäť otvorí. Luxusná cestovná agentúra Scott Dunn zaznamenala v tomto roku o 20 percent viac zájazdov do Francúzska než pred kovidom a zvýšený záujem pripisujú práve fenoménu Emily v Paríži. Seriál Biely lotos inšpiroval mnohých k zakúpeniu luxusných zájazdov na Havaj či Sicíliu a po stopách historickej drámy Bridgertonovci sa zase fanúšikovia vo veľkom vydávajú do Veľkej Británie. Nejedna cestovka túto príležitosť chytila za pačesy a má v ponuke výlety na miesta, kde sa natáčali najväčšie seriálové a filmové hity.
Zdroj: Shutterstock
Seriál Biely lotos inšpiroval mnohých k zakúpeniu luxusných zájazdov na Havaj či Sicíliu.
Bucket list
Len čo sa letecké spoločnosti vrátili do normálnej prevádzky a už takmer všetky krajiny sveta zrušili cestovné obmedzenia (veď už aj Čína konečne po troch rokoch otvorila svoje hranice pre turistov), ľudia sa vrhli s omnoho väčšou vervou na cestovanie do svojich vysnívaných destinácií. Už ich nič nebrzdí a nemusia robiť žiadne kompromisy.
Zdroj: Shutterstock
Už toľko neváhame a neodkladáme cestovanie na neskôr.
Niekto túži navštíviť všetkých sedem novodobých divov sveta, iný precestovať všetky štáty USA alebo sa konečne vydať na ostrov bohov Bali. To, o čom sme roky snívali, je zrazu na dosah ruky a zo strachu pred ďalším lockdownom už toľko neváhame a neodkladáme cestovanie na neskôr. Ochotnejšie investujeme peniaze do cestovateľských zážitkov a postupne si odškrtávame položky na našich cestovných zoznamoch. Aby sme v budúcnosti neľutovali, že nám niečo ušlo. To by bola predsa škoda.
POKRAČOVANIE ČLÁNKU NA ĎALŠEJ STRANE...
Udržateľné cestovanie
Viac než kedykoľvek predtým si cestovatelia uvedomujú, že ak si chcú užívať krásy našej planéty, musia ju aj chrániť. Hľadajú spôsoby, ako znížiť svoju uhlíkovú stopu počas cestovania, a zodpovedne k tomu pristupuje čoraz viac cestovných kancelárií. Ekozájazdy, ekohotely a ekospôsoby prepravy zaznamenali boom po celom svete. Vlaky, autobusy a lodná doprava sa stali lákavými alternatívami k lietaniu a turisti sa v tomto spôsobe prepravy snažia nájsť zážitok a dobrodružstvo
Zdroj: Shutterstock
Ekospôsoby prepravy zaznamenali boom po celom svete.
Železnicami dnes dokážete precestovať takmer celú Európu a samotné krajiny podporujú tento trend zvýhodnenými cenami integrovaných lístkov. Navyše cestovanie vlakom môže znížiť vašu uhlíkovú stopu až o 90 percent v porovnaní s letom na rovnakú vzdialenosť. Aj autopožičovne sa prispôsobili časom a dopytu zodpovedných cestovateľov a do svojich flotíl nakupujú viac elektromobilov. O tie je obrovský záujem, i keď si pri prenájme takéhoto auta musíte dôkladne naplánovať trasu, aby ste sa uistili, že sú na ceste k dispozícii nabíjacie stanice.
Kryptovýlety
Zatiaľ čo v minulosti sme mohli za zájazdy, hotely či lety platiť výlučne peniazmi v tradičných menách, prípadne bodmi za nazbierané letecké míle, dnes časy pokročili a vďaka technologickým inováciám si už prišli na svoje aj vlastníci bitcoinov.
Zdroj: Pixabay
Kryptoplatby začínajú postupne akceptovať aj viaceré spoločnosti v oblasti zážitkového cestovania.
Len v USA sa odhaduje, že takmer 13 percent populácie vlastní aspoň jeden typ kryptomeny. Túto príležitosť začal využívať aj cestovný ruch a v minulom roku spustilo kryptoplatby niekoľko rezortov v Thajsku či na Maldivách. Takéto platby začínajú postupne akceptovať aj viaceré spoločnosti v oblasti zážitkového cestovania, ktoré ponúkajú plavby zámorskými loďami či prenájom výletných jácht. A trend sa postupne rozširuje aj na ďalšie oblasti spojené s cestovaním.
POKRAČOVANIE ČLÁNKU NA ĎALŠEJ STRANE...
Digitálni nomádi
Vynútený prechod z kancelárie na home office so sebou priniesol jeden úžasný fenomén, a to zistenie, že mnohé zamestnania sa dajú efektívne vykonávať z ktoréhokoľvek kúta sveta. Veď ak sme dokázali počas pandémie pracovať z domu cez počítač a telefón, prečo by sme nemohli to isté robiť z Thajska, Bali či inej príjemnej destinácie? Mnohé firmy umožnili po kovide svojim zamestnancom vycestovať, pokiaľ si budú aj naďalej plniť svoje pracovné záväzky.
Zdroj: Shutterstock
Vo svete takto podľa odhadov pracuje v súčasnosti až 35 miliónov ľudí a ich priemerný vek je 32 rokov.
Pojem „work and travel“ tak získal úplne nový rozmer a do sveta sa vybralo historické množstvo digitálnych nomádov. Výber destinácie je v takom prípade podmienený len kvalitným internetovým pripojením. Vo svete takto podľa odhadov pracuje v súčasnosti až 35 miliónov ľudí a ich priemerný vek je 32 rokov. Vyše 50 percent tvoria digitálni nomádi z USA a najpopulárnejšími destináciami, kde sa usídľujú, sú Chiang Mai, Bali, Mexico City, Medellín a Lisabon.