Kult tenisiek: Šikovný Slovák založil biznis, aký u nás nemá obdoby!
21. 4. 2017, 22:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 17:54)

Zdroj: Lýdia Czakó, Ľubomír Rechtorík
Práve ten sa u nás posúva na úplne iný level. Jedinečný. A to aj vďaka šikovnému Slovákovi, ktorý išiel tvrdo za svojím snom a teniskovú vášeň premenil na vysnívaný džob.
A to sa dnes podarí málokomu. Cieľavedomý Košičan Peter Hajdúček má len dvadsaťsedem rokov a prerazil v biznise, o ktorom sníva každý teniskový maniak. Tenisky ho živia! Za niekoľko rokov sa mu podarilo otvoriť a rozbehnúť úspešný obchod v Prahe a dnes už aj v Bratislave. A nejde o obyčajné obchody s klasickými teniskami. Nájdete v nich oveľa viac, aj to, čo by ste nečakali!
Za teniskami za hranice
K teniskám získal Peter vzťah úplne prirodzene, a to vďaka svojim záľubám. „Jazdil som na skejtborde, skúšal grafity a neskôr organizoval hiphopové koncerty v Košiciach. Na zaujímavé tenisky sme chodili približne dva razy do roka do maďarského Miškovca neďaleko hraníc. Tie sa tak logicky stali produktom, na ktorom som sa rozhodol postaviť vlastné podnikanie,“ vysvetľuje svoje začiatky.
Čítajte viac:
Práve v Miškovci si našiel aj tie svoje vysnívané, na ktoré nikdy nezabudne. A uznajte, pre majiteľa vyše stovky párov tenisiek to musela byť osudová láska. „Mal som jedenásť rokov a kúpil som si červené Osiris D3. Stáli ma ročné úspory a hádku s rodičmi. Ale musel som ich mať. Nakoniec som ich nosil dva roky a nechcel prestať, kým ich mama nevyhodila,“ smeje sa mladý podnikateľ. A práve preto, aby nemuseli teniskoví nadšenci cestovať za hranice, priniesol tie najexkluzívnejšie kolekcie do Česka aj na Slovensko.
Zdroj: Lýdia Czakó, Ľubomír Rechtorík
Footshop nájdete už aj v Bratislave.
Dobyl Prahu
Po maturite sa Peter rozhodoval, kam budú smerovať jeho ďalšie kroky, a stovežatá sa stala jasnou voľbou. „Praha bola mojím vysneným mestom, odkedy som v Košiciach jazdil na skejtborde a kamarát tam chodieval na nákupy. Opisoval mi tamojšie skateshopy, život a príležitosti. V Košiciach sme nič také nemali. Aj preto bola Praha na prvom mieste, keď som sa rozhodoval, kam pôjdem študovať. Nezáležalo mi ani tak na odbore, hlavne že ho otvárali v metropole Česka.“
Dlhý čas delil Peťo svoj život na pracovný a súkromný. V robote sa venoval online marketingu, stretával sa s klientmi, učil sa podnikať. V súkromí trávil čas so skejtermi, chodil na vernisáže a za kultúrou. Keď prišla príležitosť skĺbiť tieto dva svety do jedného, chopil sa šance a založil Footshop.
„Chceli sme to robiť inak ako ostatní. Obchodov s obuvou je všade dosť. My sme sa rozhodli ísť cestou vytvárania prostredia, kam by ľudia radi chodili nielen kvôli nakupovaniu. Popri predaji sme sa viac zamerali na budovanie vzťahu s komunitou zvanou sneakerheads, teda zberateľov, pre ktorých sú tenisky životným štýlom. Priestor, v ktorom sme pražský obchod otvorili, bol predtým galériou moderného umenia a my sme nadviazali na jeho odkaz spoluprácou s rôznymi streetartovými umelcami,“ opisuje zámer zakladateľ obchodu.
Čítajte viac:
Na rade je Bratislava
Najnovšie si Peter v rebríčku svojich mét môže odfajknúť ďalší úspech, pretože v decembri otvoril prvý slovenský Footshop už aj v Bratislave! Je oveľa väčší a modernejší ako ten pražský. Aj preto bude mať obchod pridanú hodnotu pre celú teniskovú komunitu u nás. „Máme v ňom zabudovanú vlastnú zvukovú aparatúru, pódium, kde budú vystupovať rôzni umelci, miesto pre dídžeja, skrátka, kompletnú platformu pre zberateľov a priaznivcov módy,“ teší sa z úspechu. Riadiť rozrastajúci sa a vynášajúci biznis však nie je ľahké, preto má šikovný Košičan okolo seba ľudí, ktorým môže absolútne dôverovať. Po piatich rokoch na trhu zamestnáva približne sedemdesiat ľudí. Pre mnohých z nich sú tenisky tiež hobby a dokážu preto zákazníkom oduševnene poradiť. „Napríklad šéf bratislavského Footshopu Andrej Medveď má zbierku niekoľkých stoviek párov tenisiek. Vždy dbáme o to, aby náš personál vedel, čo ponúkame a mal vášeň k tejto práci,“ vysvetľuje.
Zdroj: Lýdia Czakó, Ľubomír Rechtorík
Peter so šéfom bratislavskej pobočky Andrejom, ktorý je tiež vášnivý zberateľ.
Čítajte viac:
Raj pre zberateľov
K dizajnérskym modelom a limitovaným edíciám sa len tak ľahko nedostanete. S Footshopom a ich jedinečnou ponukou to je však o niečo ľahšie. Petrovi sa totiž podarilo získať naozaj exkluzívne modely, za ktorými by ste za normálnych okolností museli vycestovať do zahraničia. A dokonca vyzrel aj nad špekulantmi, ktorí by ich chceli kupovať len na biznis.
„Nedávno sme v rámci vybraných miest v Česku a na Slovensku usporiadali akciu, vďaka ktorej sa len na Václaváku zišlo asi tisíc ľudí, aby sa mohli zapojiť do žrebovania o tenisky z limitovanej edície. Podobne sa nám osvedčila online raffle, teda niečo ako tombola. Záujemcov o tenisky sme žrebovali spomedzi tých, ktorí šírili fotografiu na Instagrame. Jednoducho snažíme sa byť fér, a ak máme z niektorých modelov len pár desiatok kúskov, chceme, aby šanca získať raritné tenisky bola spravodlivá pre všetkých záujemcov a nie predmetom záujmu špekulantov, ktorých cieľom je kúpiť a predať ďalej.“ A ktoré sú pre Petra tie najvzácnejšie? Samozrejme, tie, za ktorými sa ukrýva ďalší pracovný úspech.
„Osobne je moja obľúbená značka Y-3 od japonského návrhára Yohji-ho Yamamota, ktorú sa nám podarilo dotiahnuť aj do Bratislavy. Okrem toho mám rád tenisky s príbehom, napríklad Nike Cortez, ktoré mal obuté Tom Hanks vo filme Forrest Gump. Najvzácnejšie sú však pre mňa tenisky Adidas, ktoré pre nás značka dala vyrobiť na oslavu nášho vstupu do skupiny Adidas Consortium, kam patrí zhruba len 80 obchodov z celého sveta,“ pochválil sa top kúskami ich hrdý majiteľ. Už teraz sa nevieme dočkať, aké ďalšie limitky dorazia k nám do Bratislavy. My pri ich predstavení nebudeme chýbať. A čo vy?
Čítajte viac: