Michelle Phan, Američanka s vietnamskými koreňmi, na svojom účte len za minulý rok narátala päť miliónov. V dolároch. A to do svojho biznisu nemusela ani špeciálne investovať.

Kúpila si foťák s kamerou a voilà, je z nej kráľovná beauty vlogeriek. Keď svetu predviedla, ako vďaka mejkapu zo seba urobí Barbie, pozreli si ju milióny zvedavcov.

A dodnes si ľudia na YouTube klikli na jej amatérske videá vyše osemsto miliónov ráz. Nie, nejde o preklep, vážne to bolo 800 miliónov. Taká Taylor Swift si mohla trhať vlasy od zlosti, že nejaká neznáma vlogerka si dokázala ukoristiť viac pozretí než ona.

A k tomu päť a pol milióna odberateľov. Celkom slušné na dievča, ktoré si v sedemnástich povedalo – nemám čo robiť, tak si založím módny vlog.

Michelle Phan, Američanka  s vietnamskými  koreňmi, na svojom  účte len za minulý  rok narátala päť miliónov.  V dolároch. A to do svojho biznisu  nemusela ani špeciálne investovať.
Michelle Phan, Američanka s vietnamskými koreňmi, na svojom účte len za minulý rok narátala päť miliónov. V dolároch. A to do svojho biznisu nemusela ani špeciálne investovať.
Zdroj: Profimedia.sk, archív

Milá Michelle naň postupne vešala krátke videá, v ktorých rozdávala návody, ako sa nalíčiť à la Angelina, ako si učesať rybí chvost alebo namaľovať dokonalú očnú linku. Len tak mimochodom, nakrúcala ich v detskej izbe, no aj tak z jej rád boli namäkko tínedžerky po celom svete.

A stále sú, aj preto zavesila na klinec brigádu čašníky aj hostesky a venuje sa iba svojmu koníčku. „V roku 2012 bol môj kanál na YouTube taký úspešný, že mi spoločnosť Google navrhla, aby som pre nich nakrútila videá s obsahom dvadsiatich hodín. A ponúkli mi za to milión.“

Michelle tínedžerky učí, ako sa nalíčiť v štýle Angeliny
Michelle tínedžerky učí, ako sa nalíčiť v štýle Angeliny
Zdroj: Profimedia.sk, archív

Sedím doma a zarábam

Internet je totiž miesto, na ktorom sa dá kráľovsky zarábať. „Online svet má svoje vlastné pravidlá a platí, že čím vyššiu sledovanosť kanál na YouTube dosiahne, tým je vyššia šanca, že si ho všimne správca a ponúkne podiel zo zisku.

Z reklamného hľadiska začína byť video zaujímavé od stotisíc kliknutí a každým ďalším kliknutím majiteľovi pribúda zárobok,“ vysvetľuje Marián Pavel, riaditeľ digitálnych médií v našom vydavateľstve.

Skutočná rozprávka sa však pre túto popolušku z Floridy spustila vtedy, keď si ju všimli kozmetické spoločnosti. Pre L’Oréal už stihla navrhnúť vlastnú líniu kozmetiky Em-Cosmetics a značka Lancôme z nej už stihla urobila svoju tvár.

Kariéra z detskej izby

Osemnásťročná Bethany Mota, ktorá žije v malom kalifornskom mestečku, by na túto tému tiež mohla dávať odborné prednášky. Klebetné, ale dobre informované jazyky šepkajú, že z amatérskych videí, ktoré pravidelne zverejňuje na nete, jej na účte každý mesiac cinkne 40-tisíc dolárov. A to sa s kamerou začala kamarátiť len tak z nudy.

Či skôr preto, že ju v škole šikanovali, takže nechodila s kamoškami von a radšej samu seba nakrúcala.

Bethany radí, ako správne nalíčiť očnú linku, Bethany ukazuje úlovky, ktoré si priniesla z nákupnej túry, Bethany si sama vyrába kostým na Halloween. Potom to všetko pekne zostrihá, aby video nemalo viac než desať minút, a už len čaká na kliknutia. A má zarobené.

Klebetné, ale dobre informované jazyky šepkajú, že z amatérskych videí, ktoré pravidelne zverejňuje na nete, jej na účte každý mesiac cinkne 40-tisíc dolárov
Klebetné, ale dobre informované jazyky šepkajú, že z amatérskych videí, ktoré pravidelne zverejňuje na nete, jej na účte každý mesiac cinkne 40-tisíc dolárov
Zdroj: Profimedia.sk, archív

Lebo spravovať vlastný beauty vlog, ktorý má verných odberateľov, to je čosi ako brána do finančného raja. V marketingovej brandži sa tomu hovorí product placement, čiže priestor na reklamu výrobkov.

Ak sa totiž v krátkom videu nalíčite tou správnou maskarou alebo rúžom, pohrnú sa k vám ďalšie peniaze. Najvyššej lige vlogerov to môže prihrať aj sumičku do desaťtisíc eur.

Aj Marián Pavel vysvetľuje, že „značky stále hľadajú priestor, ako prezentovať svoje výrobky, a prispôsobujú sa novým trendom. Aj preto samy vyhľadávajú a kontaktujú ľudí, ktorí majú na sieti úspešnú sledovanosť“.

A tak sa módne reťazce idú potrhať, aby Beth pri nenápadnej vetičke – aha, čo som si dnes kúpila, vyobracala pred kamerou práve ten ich kus oblečenia. A nie je náhoda, že pri tom pochlipkáva karamelové macchiato z pohárika, kde svieti logo Starbucks.

Najnovšie je z nej dokonca dizajnérka. Módna značka Aéropostale jej totiž ponúkla, aby pre ňu navrhla kolekciu oblečenia, takže násťročné americké tínedžerky hrdo pochodujú po uliciach vo svetríkoch, v tričkách a šatočkách Bethany Mota.

Bethany už zarába aj ako módna návrhárka
Bethany už zarába aj ako módna návrhárka
Zdroj: Profimedia.sk, archív

A pritom táto vysmiata tmavovláska len nedávno zmaturovala, stále býva u rodičov a na rozbehnutie kariéry snov jej stačilo posadiť sa na posteľ a k širokému úsmevu pridať staré známe – hello, everybody.

Som či nie som celebrita?

Ak ste si práve povedali, že my nie sme v Amerike a že u nás s podobnými videami nikto nemá šancu trhnúť milión, túto skepsu stopneme hneď na začiatku. Lebo aj Európa má svoje vloger star.

Zoella, čiže Zoe Suggs, sa za päť rokov stihla vypracovať na hviezdu anglického YouTube, pretože jej návody na líčenie už nazbierali dokopy 140 miliónov návštev.

Na svojom kanáli má štyri milióny odberateľov a ďalší milión fanúšikov ju sleduje na Twitteri a Instagrame. „Som obyčajné dievča, ktoré tiež občas zaspí s mejkapom na tvári a na letisku má záchvaty paniky. A občas sa musím uštipnúť, či sa mi to všetko nesníva,“ smeje sa Zoe, ktorú v roku 2012 korunovali za najlepšiu Beauty vlogerku a odvlani sa teší z titulu Best British Vlogger.

Zoe, čiže Zoella je kráľovnou anglických vlogeriek
Zoe, čiže Zoella je kráľovnou anglických vlogeriek
Zdroj: Profimedia.sk, archív

„Nie, ja nie som žiadna celebrita, len robím, čo ma baví,“ presviedča Zoe, no o tom, či patrí medzi celebrity, alebo nie, si dovolíme polemizovať. Keby bola len obyčajné dievča od susedov, asi by ju nepozývali na červený koberec, kde si mohla zapózovať spolu s fešákmi z kapely One Direction.

Napríklad Francúzi majú svoju EnjoyPhoneix, usmievavú blonďatú vlogerku, ktorú sleduje vyše 200-tisíc odberateľov, a mladá nechtová dizajnérka, na sieti známa ako Tartofraise, nazbierala vyše 150-tisíc kliknutí len vďaka tomu, že nakrúca názorné ukážky, ako si vytvoriť originálnu manikúru.

Miesta je tu dosť

A čo naše malé Slovensko? „Náš trh síce nie je veľký, ale aj tu je dosť miesta pre talentovaných ľudí, ktorí majú na sieti čo ukázať,“ pokračuje odborník na online.

„Dokonca už existuje slovenská skupina foodblogerov alebo blogerov, ktorí nakrúcajú videá o počítačových hrách ako Minecraft a bežne dosahujú pol milióna kliknutí. A keď sa niekto stane oficiálnym vlogerom, YouTube ho umiestni na svoju domovskú stránku, čo mu pridáva na sledovanosti.“ A postupne aj na zárobkoch.

Ale aby ste si nemysleli, ani na webe nikomu nepadajú pečené holuby z neba. Youtuberov sú dnes milióny a tento svet je nemilosrdný v tom, že fanúšikov aj odberateľov získate tak rýchlo, ako rýchlo ich môžete stratiť.

Založ si VLOG a zarob milióny!
Zdroj: Profimedia.sk, archív

Foto:Profimedia.sk, archív

Aj preto Beth a Michelle vešajú nové videá minimálne dvakrát do týždňa. A teraz mi prepáčte, ale už musím končiť. Idem vyhrabať svoju zapadnutú zrkadlovku a zistiť, či na nej tá kamera ešte funguje. Lebo môj prvý milión čaká.

Kto sú vlogeri?

Ľudia, ktorí nakrúcajú krátke videá, kde sa delia o svoje nápady či súkromie, a tie zavesia na svoj YouTubový kanál. Je to pre nich zaujímavý spôsob, ako sa zviditeľniť. Tieto videá si môže pozerať celý svet a tí, čo majú záujem, sa môžu stať ich odberateľmi.