Prešla na iný spôsob stravy a nebola ochotná akceptovať, že už nikdy neuvidí, alebo nebude športovať. Napriek osudu je doteraz pohybovo aktívna a šport ju uchvátil natoľko, že absolvovala aj trénerský kurz. Skončila na súťažných pódiách, aby posúvala svoje hranice. Momentálne aktívne súťaží a trénuje všetky vekové kategórie.

„Ak sa dokážem postaviť na pódium aj napriek tomu, že nie som na 100% v poriadku a dokonca neskončím posledná, všetko sa dá. Nemám rada slovo diéta, nefunguje dlhodobo, zvyknite si na zmenu životného štýlu. Človek, ktorý cvičí by nemal byť nešťastný, ale naopak. Na zázraky neverím, len na tvrdú prácu a radosť zo života,“hovorí.

Boli sme zvedaví na jej motiváciu ku športu, na konkurenciu medzi fitneskami, ale aj na to, či je ešte čas, dostať sa toto leto do formy. Prečítajte si rozhovor so slovenskou s našou úspešnou a sexy Bikini Fitness reprezentantkou.

Bikini Fitneska Gabi Halmová
Bikini Fitneska Gabi Halmová
Zdroj: archív G.H.

Prečo práve fitness? Mala si problémy s váhou, alebo si bola len zvedavá?

Len tak to prišlo. Vždy som trávila vo fitku veľa času, tak som chcela vidieť aj nejaké výsledky. Zaujímalo ma to hlavne preto, lebo mám naozaj zlú genetiku a môj zdravotný stav je tiež komplikovaný.

Predchádzal tomu aj iný šport?

Vzhľadom k tomu, že mi raz lekár pri sumáre mojich výsledkov povedal, „Kým sa hýbeš, tak žiješ“, cvičila som ako divá veľmi dlho už predtým. Tancovala som, lyžovala, liezla, plávala a  potom ma uchvátil kickbox, a tým som bola posadnutá. Už som sa videla ako akčný hrdina, keď prišli na rad prvé úrazy, drobné zlomeniny a prasknutia, operácie. Potom som nahádzala vždy do seba kvantá čokolády a bola som spokojná. Síce som makala, ale vyzerala som ako medvedík. A vtedy mi to pripadalo ohromne sexi, aj s tými modrinami. (Smiech.)

Ako si začínala? Prešla si tým istým procesom ako iné fitnesky?

Najprv som si spravila kurz na osobného trénera a vôbec mi nenapadlo, že by som vyšla na pódium v plavkách. Raz sme len tak sedeli s kamarátkou na káve, spomenula, že niekto z jej okolia ide na súťaž Bikini Fitness. Prehodila medzi rečou, že by som pokojne mohla ísť na tú súťaž aj ja. Samozrejme, nemyslela to tak vážne, ale ja som si povedala, že za to nič nedám. Viedla som sa úplne sama. Dokonca som nemala ani extra financie, tak som ako jedinú športovú výživu mala obyčajný proteín.

Ako ti to išlo s tak nízkym rozpočtom a bez trénera?

Moje začiatky boli vtipné, pretože na prvú súťaž som sa akosi „pozabudla“ odvodniť. Keďže som bola najprv v asociácii naturálnej kulturistiky, myslela som, že to nie je treba. Extra som sa netrápila, išla som na súťaž do Prahy, kde som, samozrejme, skončila na desiatom mieste. Ale aj tak to bol stred.

Ako si sa menila, kto to videl prvý?

Menila som sa pomaly, stále som sa hľadala, čo mi vyhovuje viac. Som ten typ, že ťažký tréning mi nevadí, ale vzdať sa čokolády, zmrzliny a medu bol psychoteror. Prví to videli asi chalani z kickboxu, lebo tam som ešte napriek všetkému chodila a bola som s nimi najviac, aj keď potom som sa musela rozhodnúť, či pokračovať a čo vlastne zanechať. Nešlo to dokopy.

Bikini Fitneska Gabi Halmová
Bikini Fitneska Gabi Halmová
Zdroj: Tomáš Vyskočil

Aké boli reakcie okolia?

Okolie si najprv ťukalo po čele. Mali pocit, že zomriem a nechápali, keď som prišla kdekoľvek so svojím „krabičkovým“ jedlom. Fitnesky sa totiž stravujú inak a musia jesť každé tri hodiny, nech sú kdekoľvek. Niektorí ma podporovali, iní mali „múdre reči“, ako mi zmizla iskra, ako sa mením na chlapa a podobné hlúposti. Zvláštne, že nemali ten pocit, keď som chodila dotlčená s modrinami z kickboxu. Všimla som si, že ma najviac kritizovali ľudia s nadváhou, alebo takí, ktorí sa nevedeli vzdať svojich alkoholických víkendov.

Aké máš skúsenosti s hejtermi, ktorých záľubou je neustále kritizovať?

Najprv som si myslela, že nie som pre nich zaujímavá, až raz sa dostala niekde moja fotka z mojej fan page na sociálnej sieti a už to išlo. V podstate som sa dozvedela, že som nula, ktorá v živote nebola vo fitku. (Smiech.) Bohužiaľ, niekde našli moju najhoršiu foto momentku zo súťaže, a pridali sto negatívnych komentov. Keby mohli, asi ma ukameňujú. Nikto z nich ma nikdy naživo nevidel. Samozrejme, je toho viac, snažím sa si to nevšímať, aj keď s tou fotkou mali pravdu, naozaj bola hrozná, v pózovaní stále nie som doma!

Nie každý pozná môj chorobopis a zoznam diagnóz, ktorý tvorí malú knihu, aj preto stále nevyzerám tak, nakoľko makám. Názor nejakých negativistov ma ale nemôže položiť. Okrem toho, nikoho nenútim, aby sa na mňa pozeral. Všeobecne som sa naučila riadiť sa tým, že ak nevieme o človeku povedať nič pozitívne, radšej buďme ticho. Ale tiež som musela do toho bodu dospieť.

Bikini Fitneska Gabi Halmová
Bikini Fitneska Gabi Halmová
Zdroj: Tomáš Vyskočil

Aké majú postavy Slovenky? Brazílčanky sú známe veľkými zadkami, Japonky sú zase útle...

Slovenky majú všeobecne skôr pekné postavy a ešte sú aj pekné. Svedčia o tom aj úspechy našich dievčat na súťažiach v zahraničí.

Čo si treba odopierať, keď chce človek vyzerať ako ty?

Mnou sa riadiť netreba, ja to mám prísnejšie ako iní. Mám množstvo alergií, veľa vecí nemôžem jesť, mám naozaj krutú diétu, ak sa chcem vyrysovať. Niektorí sa nad mojou diétou pohoršovali, ako sa ničím, ale sama viem, čo na mňa platí. Človek má vyzerať tak, aby sa dobre cítil. Pokiaľ nesúťaží, vôbec nemusí držať nejaké extra mučivé diéty. Vo všeobecnosti sa ale treba vzdať cukru, bielej múky. Niekomu nerobia dobre ani mliečne výrobky. Pozor na živočíšne tuky a polotovary, o alkohole ani nehovorím. Jesť treba pravidelne, každé 3 hodiny, a samozrejme, dodržiavať pitný režim a nebyť pažravý. Ideál pre seba musí nájsť každý sám, každý sme iný.

Vraj posilňuješ s váhami, aké dvíhajú muži. Ako je to možné?

Neviem o tom, že by som chlapov vo fitku „dávala dole“. Ale niektorí cvičia aj s menšími váhami ako ja. Našťastie je dosť tých, ktorí cvičia s väčšími váhami. Nemám potrebu dokazovať si, kto dá viac, lebo sa to nemusí vyplatiť. Skôr by som mnohých „uskákala“, to mám ešte z kickboxu, ale už som sa odnaučila pretekať sa s mužmi v posilke. Spokojná som, keď žmýkam po tréningu veci a mám pocit, že sa nedovlečiem domov.

Čo ty a „sypačky“? Toto slovo je skôr populárne medzi mužmi, sypú aj ženy?

Keďže súťažím, neprichádza to do úvahy, a tiež viem o negatívnych účinkoch na zdravie. Ak si človek prežije rok po nemocniciach a hrozí mu slepota, tak si váži zdravie oveľa viac ako iní. Samozrejme, že za „sypačky“ sú považované aj niektoré lieky na chudnutie a tie obľubujú ženy. Osobne asi nepoznám žiadnu ženu, ktorá „sype“, ale na druhej strane, neviem, kto by sa tým chválil. Je to každého osobná vec, každý si sám ponesie následky. Niektorí ľudia tvrdili aj o mne, že sypem len preto, lebo som mala na jednej fotke vedro s proteínom. Určite to boli „odborníci“, lebo keby som sypala, vyzerala by som inak.

Aká je konkurencia medzi fitneskami na Slovensku?

Konkurencia je naozaj veľká a niektoré dievčatá sú naozaj neprekonateľné. Tvrdo na sebe makajú a zaslúžia si to, čo majú. Osobne si myslím, že nemôžu byť prvé všetky, ale skvelé je, keď sa na to pódium vie niekto postaviť, znesie aj negatívnu vlnu kritiky a ide zas. Ak by som sa porovnávala s ostatnými, tak sa na pódium nepostavím, pretože ani zďaleka na mne nie je vidieť extra drinu. O nej viem len ja.

Ako to vyzerá na takej fitnes súťaži?

Pred súťažou sme v diéte a odvodňujeme sa, posledný deň - dva nepijeme, takže vtedy je vhodné do nikoho z nás „nerýpať“. Potom prichádza na rad cukrovanie, vtedy sme síce šťastní, ale smädní. V deň súťaže sa všetci rozcvičujú, prejedajú sa ryžovými chlebíkmi s džemom, alebo niečím iným a čakajú, kedy sa dostanú na pódium. To je ten vrchol. Samozrejme, iná atmosféra je v šatni a iná v publiku. Neviem to opísať, lebo každá súťaž je iná a treba to zažiť. A po súťaži každý vbehne do nejakej reštaurácie a dá si konečne to svoje vytúžené jedlo, ktoré nemohol jesť niekoľko týždňov.

Bikini Fitneska Gabi Halmová
Bikini Fitneska Gabi Halmová
Zdroj: archív G.H.

Prečo nie je fitneska stále taká vyrysovaná po cely rok a skáče vám váha aj o 10 kíl hore?

Niektoré dievčatá majú dobrú genetiku, takže im veľmi váha nelieta. Ale aj tak si treba uvedomiť, že stačí, aby sme sa napili vody po súťaži a telo ju s radosťou natiahne. Takže ani sa nenazdáme a 2-3 kg nabehnú hneď. No a rysovacie diéty sú náročné, telo si potrebuje aj oddýchnuť a okrem toho sa snažíme, aby sme nabrali viac svalovej hmoty a vylepšili, čo sa dá. Tak sme potom v objemovej diéte. Rozdiel je v tom, že ani v objemovej diéte nejeme hlúposti, len viac toho, čo môžeme, možno občas zhrešíme. A tuk sa k tým svalom pridá. U mňa je to tak, že v súťažnej forme mi je všetko veľké a v období mimo súťaženia, mi je všetko akurát. Takže sa snažím sa, aby som sa do všetkého vpratala.

Je fitnes biznis, alebo iba životný štýl a šport?

Niektoré fitnesky to majú ako zamestnanie, ak majú sponzorov a niekoho reprezentujú, ale aj pre špičkové fitnesky je to životný štýl. Človek musí tento šport naozaj milovať a robiť ho s chuťou. Sú aj ľudia, ktorí nariekajú, koľko si odriekajú, ale veď im nikto nedrží zbraň pri hlave a môžu prestať. Pre mňa je to životný štýl, ktorý mi vyhovuje. Fitko je moja celoživotná láska.

Väčšina z nás sa "zobudí" tesne pred letnou dovolenkou a chceme za mesiac zázraky. Prezraď, dá sa to?

Nikdy nie je neskoro, ale netreba čakať extra zázraky. Telo sa neupraví na počkanie, treba správne jesť a pohyb tiež nezaškodí. Nemôžeme čakať, že zo 100 kg budeme mať o mesiac 50kg. Taktiež neverte na rôzne „zázračné“ tabletky. Keby to fungovalo, som prvá, čo ich mám.

Kedy je najlepší čas začať počas roka s fitnes, aby bol človek v plavkách fit?

Som toho názoru, že ideálne je, aby sa človek cítil fit stále. Potom táto „starosť“ odpadá. Samozrejme, ak sa na nás nalepili kilá cez zimu, mali by sme začať so sebou niečo robiť s príchodom jari. Nikdy by sme sa nemali snažiť radikálne schudnúť, lebo metabolizmus je potvora, spomalí sa a potom budete musieť prechádzať na tvrdšie a tvrdšie diéty.

Bikini Fitneska Gabi Halmová
Bikini Fitneska Gabi Halmová
Zdroj: Beáta Bendová

Čo znamená byt fit? Je to o svaloch alebo aj o pocite?

Byť fit je rozhodne o pocite. Nie každému sa predsa svaly páčia, práve preto je svet rôznorodý. A to je dobre. Myslím si, že je pekné, ak je žena spevnená, má peknú ženskú postavu a vyzerá zdravo. Nemusí byť osvalená, ako keby išla na národnú súťaž. Poznám bacuľky, ktoré rady cvičia a zvládnu aj krkolomné cviky. Sú plné života a tie kilá sa im jednoducho hodia. Radi papajú, ale nesedia doma na gauči. Aj ony sú fit.

Platí, že 70% z toho, ako vyzeráme je jedlo a iba 30% cvičenie?

Nanešťastie pre všetkých gurmánov vrátane mňa, áno! (Smiech.) Tehličky na bruchu sa tiež robia v kuchyni a nie každodennými brušákmi. Málokto vie, že brucho stačí precvičovať 2-3x do týždňa. Jedlo je však alfa a omega.

Čo by mala obsahovať fit chladnička?

Kvalitné kuracie prsia, morčacie prsia, rôzne druhy zelenej zeleniny, čerstvé bylinky, citróny, ananás, červený grep, bobuľové ovocie, banány, avokádo, vajíčka, ale hlavne vaječné bielka, ryby, batáty, čili papričky, kokosové či mandľové nízkotučné mlieko, nízkotučný tvaroh, nízkotučný cottage cheese a nízkotučný biely jogurt.

Poraď rýchlu diétu alebo cviky, ktorými môžeme ešte zachrániť toto leto...

Ako som povedala, rýchle diéty neuznávam, lebo čo človek schudne, to naberie. Ak je niekto zúfalý a nemá zdravotné problémy, tak nech skúsi jesť tri dni nasledovné.

Rozpis na 1 deň:

  • Balenie čerstvého zeleného baby špenátu (125g)
  • šalátové uhorky 4-5 kusov
  • 16 varených vaječných bielkov
  • citrónová voda 3-4 l

Bielka treba rozdeliť na 4x4 a k tomu si pridať zeleninu. Uhoriek môžete v prípade hladu zjesť aj viac. Celkove by ste mali zjesť 6 porcií zeleniny a 4 porcie bielok. Dodržiavajte aj pitný režim. Namiesto citrónovej vody, môžete piť aj studený žihľavový čaj. Samozrejme, po tejto diéte by ste sa nemali vrhnúť na koláče a zmrzlinu, ale na biele mäso, ryby, ovocie a zeleninu. Naučte sa jesť 6x denne a nezabúdajte na pitný režim. Čo sa týka cvičenia na spaľovanie tuku, výborné je hlavne kardio. Takže beh v kvalitnej obuvi, plávanie alebo behanie po schodoch. Osvedčené je aj skákanie cez švihadlo či cvik „drep - klik - výskok“ známy aj ako „angličák“, ktorý treba robiť do úmoru.

Príďte na stretnutie!

S Gabikou Halmovou sa môžete stretnúť už tento štvrtok 13.8. 2015 o 19:00 v čitárni na Magio pláži na Tyršovom nábreží v Bratislave. Úspešná fitnesska prezradí, čo je najťažšie na súťažení, ak chcete byť úspešnou Bikini fitness pretekárkou.

Okrem nej vám motivační poradcovia Vlado a Tina Zlatošovci otestujú vaše zdravie, vitalitu, a zbavia vás nesprávnych návykov pri jedle. Prezradia aj revolučné novinky okolo funkčnej stravy.

Športový tréner Ľuboš Gschwandtner odpovie, ako začať cvičiť a trénovať, aby vás to nebolelo.
Viac informácií nájdete tu 

Čítajte viac:

Chcem božské telo! Adriana ho má a poradí vám, ako ho môžete mať aj vy