Všetko alebo nič?

Značka Goop začala v roku 2008 ako informačný bulletin, ktorý Gwyneth rozposielala svojim fanúšikom a ponúkala v ňom informácie zo svojho súkromia. Neskôr sa z neho stal web zaoberajúci sa životným štýlom a wellness. Od roku 2011 sa z webu stala akciová spoločnosť s vlastnou produktovou líniou. Herečka sa vyjadrila, že meno Goop si vybrala na marketingovú radu od kamaráta, ktorý tvrdil, že úspešné internetové spoločnosti majú vo svojom názve dvojité O. Zároveň vraj chcela, aby to bolo „slovo, ktoré nemusí znamenať nič a zároveň znamenať úplne všetko“. 

Približne od roku 2014 sa obsah webu stáva čoraz kontroverznejším, produkty čoraz bizarnejšími a Goop si začínajú všímať lekári a médiá. V roku 2016 Gwyneth sťahuje sídlo spoločnosti z Londýna do americkej Kalifornie, čo zrejme nesúviselo len s jej rozvodom s frontmanom britskej kapely Coldplay Chrisom Martinom, ale možno aj s tým, že Gwyneth porušila 113 britských zákonov týkajúcich sa reklamy a marketingu. A iste aj s tým, že v USA majú podstatne uvoľnenejší prístup k regulácií kozmetického a wellness priemyslu než v Európe. Napriek tomu neubehol ani rok a Gwyneth zažaloval ešte aj tolerantný, deregulovaný a biznisu naklonený štát Kalifornia. 

Goop sa prezentuje ako wellness inšpirované východnými filozofiami, tradičnou ázijskou medicínou a feminizmom. Feministický portál Jezebel si však myslí, že značka skôr straší ženy neexistujúcimi chorobami a neduhmi. Feministky obviňujú Gwyneth, že jej biznisovým modelom je presviedčanie žien, že sa za svoje pohlavné orgány treba hanbiť. Produkty na potláčanie vaginálneho „zápachu“ či posilňovanie vaginálneho svalstva, ako už spomínané vaginálne vajcia, podľa amerických feministiek vzbudzujú dojem, že s našimi vagínami niečo nie je v poriadku a potrebujeme ich sústavne vylepšovať, čistiť, posilňovať a spružňovať. „Staršie ženy alebo ženy po pôrodoch takéto produkty presviedčajú, že ak si ich nekúpia, budú tam dole ,rozťahanéʻ, teda aj neatraktívne pre mužov a nebudú pociťovať rozkoš pri sexe,“ upozornila americká komička, aktivistka a glosátorka denníka The Guardian Lindy West.

Na kritiku, že ženy zbytočne straší a zneisťuje, odpovedala
Gwyneth svojsky. Uviedla na trh sviečku, ktorá „vonia ako vagína“.
Na kritiku, že ženy zbytočne straší a zneisťuje, odpovedala Gwyneth svojsky. Uviedla na trh sviečku, ktorá „vonia ako vagína“.
Zdroj: Shutterstock

Pokračovanie na ďalšej strane.