Kosaki sa skutočne zaľúbil. Nečakane a prudko. Dva roky to so šestnásťročnou Rinko ťahal, vekový rozdiel mu vôbec neprekážal. No po čase stratil milostný príbeh iskru a Kosaki sa s ňou rozišiel. „Už je to vyše roka, ale stále sa trápim,“ priznáva štyridsaťročný Japonec so smutným úsmevom.

Kosaki navrhuje roboty. Fascinuje ho vzťah človeka a stroja. Keď rozpráva o láske k Rinko, ožije. Nechcel ju opustiť. No nakoniec to bolo trápenie. Pýtala sa stále na to isté, chcela robiť stále dokola rovnaké veci, očervenela v presne predvídateľnom momente. „Dlho som čakal na update, ale žiadny neprišiel,“ vraví smutne Kosaki. Softvérová firma Konami, zodpovedná za virtuálne dievčatá z videohry Love Plus, poslala jeho milú do pubertálnej nekonečnosti.

Čítajte viac:

Čarodejnícke appky: Pričaria lásku, zvýšia plat alebo poradia, kedy sa ostrihať

Simulovaná romantika

Hru LovePlus vydala firma Konami so sídlom v Tokiu v roku 2009. Dovtedy sa špecializovala na akčné a futbalové hry, no miestny trh baží aj po žánri, ktorý ešte v Európe príliš nefičí. Romantické simulácie sú veľmi žiadané a v Japonsku vládnu až štvrtinovým podielom. Scenár hier je vždy podobný: muž (alebo žena) stretne niekoľko partnerov či partneriek a musí sa pokúsiť získať ich náklonnosť. Rozhoduje technika flirtovania či psychologická taktika.

Hra nakoniec odmení hráča záverečnou gýčovou scénou alebo animovanou sexepizódkou s vysnívanou lolitou či dobre stavaným princom. No kde sa bežné romantické simulácie končia, mala LovePlus začať. Cieľom nebolo ženu získať, ale udržať si ju a vytvoriť s ňou vzťah. Hra predala vyše pol milióna kópií. Bola taká úspešná, že prekročila hranice krajiny a po svete sa dali zohnať aj neoficiálne verzie v angličtine. Hviezdami hry sú tri dievčenské charaktery - Rinko, Manaka a Nene.

LovePlus sa hrá na konzole Nintendo DS a hráč sa môže rozhodnúť pre jedno z dievčat, ktoré mu povahovo najviac vyhovuje. Hlasy animovaných postavičiek nahrali profesionálne herečky a speváčky. No a to najdôležitejšie: pomaly sa vyvíjajúci milostný vzťah prebieha v reálnom čase. To znamená, že ak si s Rinko dohodnete rande zajtra o štvrtej a nestihnete to alebo zabudnete, milé digitálne dievča vám pošle vyčítavý mail. Treba sa skrátka oň starať a zahŕňať ho pozornosťou presne tak ako kedysi zvieratko tamagoči.

Tisíce nešťastne zaľúbených

Kosakimu sa podarilo odpútať sa od Rinko. Možno preto, lebo si uvedomoval zvláštnosť tohto vzťahu. Tisíce Japoncov trčia roky vo vzťahu s virtuálnou priateľkou bez toho, aby sa čosi zmenilo. Posledné, čo počuli od výrobcov hry LovePlus, bolo v apríli 2015 strohé oznámenie, že hlavný šéfdizajnér dal výpoveď.

Netreba sa vraj báť, firma pripravuje veľkolepú novinku a hrací koncept prispôsobí ešte väčšmi realite. No nič sa nestalo. Posledný update je starý už vyše dvoch rokov. A tak neostáva verným fanúšikom nič iné, ako prežívať svoje digitálne milostné dobrodružstvá znovu a znovu od začiatku.

Niektorí z nich to ťahajú s neskutočnými dievčatami už šesť rokov. Život bez digitálnej priateľky si nedokážu predstaviť. Písali firme zúfalé listy, bombardovali Konami linku rozzúrenými telefonátmi, no nič to nepomohlo. Žiadna nová verzia v dohľadne.

Letná romanca v Atami

Tí najvernejší hráči spomínajú na Atami. Je to skutočné mestečko, asi hodinu vzdialené od Tokia. Pláže, hotely, bary. Potom sem však turisti prestali chodiť a čas sa tu zastavil. Až jedného dňa jeho starosta vymyslel zvláštny kšeft. Výrobca hry poslal v epizóde Cesta do Atami svojich hráčov do hotela Ohnaya na romantický víkend.

A skutočne, v auguste roku 2010 pricestovalo do Atami vyše dvetisíc hráčov a hoci prišiel každý z nich sám, na recepcii hotela dostali izbu s manželskou posteľou. Na izbe potom vybrali z vrecka Rinko, Manaku či Nene. To ony navrhli víkend v Atami. Po ubytovaní chceli ísť dievčatá najskôr do kúpeľne, potom na prechádzku. A večer do postele. Aspoň hanblivý bozk bol možný: konzoly majú dotykovú obrazovku. Na druhý deň čakal zaľúbencov plný program diktovaný scenáristami hry.

Čítajte viac:

V Japonsku vyrastá generácia asexuálov

Japonský romantický program

Keď sa dnes niekoho v Atami opýtate na ten zvláštny víkend spred šiestich rokov, väčšina sa pamätá na hordu osamelých mužov na pláži, ale inak ostáva každý diskrétny. Veď stále prichádzajú hráči, ktorí si zúfalo chcú udržať virtuálny vzťah, a v Atami sa ich partnerka cíti ako v siedmom nebi.

Jeden hráč priznal, že minulé leto bol v letovisku päťkrát a Nene sa tam vždy páčilo tak, akoby to bolo prvý raz. To je na LovePlus špeciálne a zároveň znepokojivé – snaží sa virtuálny svet, pokiaľ možno, najviac priblížiť realite. Všetko je skutočné okrem ženy v hracej konzole. Z Atami si však každý odniesol naozajstné dovolenkové fotky so svojou milou – lebo aj toto dokáže softvér LovePlus.

Digitálny svokor

Dnes päťdesiatročný Akari Uchida žil romancu z Atami naozaj. Ako mladý muž chodil s rodičmi každý rok do tamojšieho letoviska a zažil vibrujúci vzduch plný flirtu. Ten chcel potom preniesť aj do LovePlus. On je otcom hry, jej vynálezcom a presne si pamätá na moment, keď prišiel nápad s LovePlus: „Chceli sme vytvoriť niečo mimoriadne a ísť o krok ďalej ako všetci ostatní pred nami.“

LovePlus však nemá koniec. Tvorcovia hry ho nenaprogramovali. Buď sa s dievčaťom rozídete, alebo ostanete zaseknutí vo večne sa opakujúcich scénach. Akari Uchida nechce povedať, prečo Konami opustil, a nevie ani, čo sa s hrou stane. No priznal, že už počas tvorby hry nevedel, čo je ešte fikcia a čo už skutočnosť.

Vreckové psychologičky

LovePlus ukázala, kam sa pretechnizovaná spoločnosť môže dostať. Väčšina hráčov totiž nemala pred Rinko, Manakou alebo Nene skutočný vzťah. Osud, o ktorý sa delia s mnohými Japoncami. Podľa prieskumu je štvrtina slobodných tamojších mužov vo veku medzi tridsať a štyridsať rokov stále bez akejkoľvek sexuálnej skúsenosti. Štátna asociácia pre plánované rodičovstvo zistila, že štyridsaťpäť percent žien vo veku od šestnásť do dvadsaťštyri rokov nemá záujem o sex alebo sa im telesný kontakt hnusí.

No aj štvrtina japonských mužov má na vec rovnaký názor. Ako vraví jeden z nich: „Nemám rád skutočné ženy, sú príliš náročné. Radšej by som mal virtuálnu priateľku.“ Rinko, Nene či Manaka fungujú ako vreckové psychologičky. Dokážu sa nahnevať, ak nesplníte sľub, to áno, ale väčšinou sú to milujúce stvorenia, ktoré sa úprimne zaujímajú o to, ako sa máte, a nič od vás za to nečakajú. Iba trochu pozornosti.

Čo bude ďalej?

Milenci z LovePlus však majú nádej. Dizajnér charakterov hry Tarō Minoboši tiež opustil firmu Konami, pretože má v hlave veľký projekt. Vytvoril takzvaný Gatebox, skrinku, v ktorej sa po zapnutí objaví holografický robot a ten s majiteľom komunikuje. Reaguje na hlas, dokáže fungovať ako ovládač domácich zariadení či plánovací kalendár a povzbudiť unaveného pracujúceho po návrate domov.

Robotické žieňa je takmer podobné víle a volá sa Hikari Azuma. Spoločníčka osamelých, nádej hanblivých. Na trh by sa mala dostať ešte v tomto roku. Ak bude mať úspech, možno aj vás bude o pár rokov doma čakať holografická Zuzka, ktorá pre vás nikdy nebude mať krivého slova. Zaryto bude mlčať iba vtedy, ak jej zabudnete dobiť baterky.

Čítajte viac:

Nový trend: Ženy si hľadajú milenca počas materskej