Čo deň, to iná cena

V posledných rokoch sa veľmi často skloňuje termín dynamické naceňovanie. Že neviete, o čom je reč? Tak to je veľká chyba, pretože nástroje umelej inteligencie vás okrádajú o financie a vy ani neviete, že je čosi také vôbec možné. Princíp je v tom, že podľa správania zákazníkov vedia systémy e-shopov vyhodnocovať rôzne parametre a optimalizovať tak svoje ceny v reálnom čase. Je o nejaký produkt väčší záujem? Má naň konkurencia v týchto dňoch výrazné zľavy? Veľa zákazníkov nakoniec nedokončilo objednávku? To všetko sa premieta do konečnej ceny a tá sa môže meniť doslova zo dňa na deň.

Dynamické ceny však nesúvisia len s nákupným správaním klientov, ale aj priamo s vašimi konkrétnymi rozhodnutiami. Určite sa vám už čosi podobné stalo. Že ste si cez internet vyhľadávali informácie o nejakom produkte a v najbližších dňoch sa na vás reklamy sypali z každej strany. Prehliadače, ak im to dovolíte, mapujú každý váš pohyb a dokážu na vás nielen cieliť reklamu, ale tiež pomáhať e-shopom prispôsobovať svoje ceny. Často sa to stáva v prípade kúpy leteniek či rezervácií ubytovania v hoteloch cez Booking a podobné platformy. Chcete niekam vycestovať, a tak hľadáte tie najlepšie ceny na trhu? Lenže o pár dní sa k prehliadaniu vrátite a cena je zrazu o čosi vyššia? Áno, to sú úplne bežné a povolené finty online nakupovania.

Ak sa nechcete stať obeťou dynamického naceňovania, pravidelne si vo svojom prehliadači vymazávajte históriu prehliadania a tiež súbory cookies. Keď zisťujete informácie o produkte, ktorý chcete kupovať, odhláste sa aj zo všetkých svojich účtov ako Gmail či Facebook a vyhľadávajte ideálne v inkognito okne. Ako na to? Napríklad tak, že v Google Chrome spustíte stlačenie kombinácie CTRL + SHIFT + n. Keď už ste na stránke e-shopu, skúste si ako svoju domovskú krajinu pri nákupe vybrať niektorý z menej rozvinutých štátov, ceny sa totiž na mnohých portáloch líšia aj podľa krajiny a lokality.

Online shopping práve prežíva svoje zlaté časy.
Online shopping práve prežíva svoje zlaté časy.
Zdroj: Shutterstock

Pokračovanie na ďalšej strane.