No ak ide o biznis, tento fenomén je stále v plienkach, a tak sa pri ňom poriadne potia aj právnici. Online svet je totiž plný lákadiel, ale aj nástrah a popálili sa na ňom aj slávni.

Smrť módy po čínsky

Napríklad Dolce & Gabbana. Svetoznáma milánska módna značka chlapíkov Domenica Dolceho a Steffana Gabbanu je známa svojimi škandálmi a hovorí sa, že práve ich kontroverzné vystupovanie a otvorené osočovanie im prináša zisk. V polovici novembra minulého roku zverejnili na čínskej mediálnej platforme Weibo novú reklamnú kampaň, ktorou chceli upozorniť na extravagantnú módnu šou v Šanghaji. Mala sa konať 21. novembra 2018. V troch videách sa Číňanka oblečená v červených flitrových šatách D & G márne snaží jesť gigantickú pizzu, tri kilá špagiet či sladkú rolku cannoli veľkú ako detské rameno čínskymi paličkami. V pozadí počuť hlas rozprávača, ktorý v mandarínskej čínštine proklamuje: „Vitajte pri prvej lekcii jedenia paličkami podľa Dolce and Gabbana,“ pričom meno dizajnérov naschvál chybne vysloví a navyše modelku posmešne nad cannoli častuje: „Je ti to príliš veľké?“

Svetoznáma milánska módna značka chlapíkov Domenica Dolceho a Steffana Gabbanu je známa svojimi škandálmi a hovorí sa, že práve ich kontroverzné vystupovanie a otvorené osočovanie im prináša zisk.
Svetoznáma milánska módna značka chlapíkov Domenica Dolceho a Steffana Gabbanu je známa svojimi škandálmi a hovorí sa, že práve ich kontroverzné vystupovanie a otvorené osočovanie im prináša zisk.
Zdroj: Ng Han Guan

Celý pokus o vtip Číňania ostro odsúdili, označili za rasistický a upozornili na urážlivé použitie stereotypov. Ak by sa dvojica dizajnérov hneď ospravedlnila a vstúpila si do svedomia, možno by sa vyhli fiasku. Lenže páni boli natoľko presvedčení o dokonalosti svojho mediálneho výstupu, že začali urážať influencerov či instagramerov, ktorí na škandál poukázali. Najmä Diet Prada, známa dvojica módnych blogerov, sa postarala o to, aby šou v Šanghaji nakoniec zrušili. Liu a Lindsey Schuylerovci ako prví zverejnili reklamné video preložené do angličtiny, za čo ich Stefano Gabbana škaredo označil za požieračov psov. Neskôr sa značka vyhovárala, že Stefanov instagramový účet napadli hackeri a on by také niečo nikdy nepovedal. V každom prípade sa táto urážka dostala až k najvyšším čínskym vládnym predstaviteľom, ktorí nariadili zrušenie šou tesne pred tým, než veľká módna párty mala vypuknúť. Hoci Stefano a Domenico sa po týždni ospravedlnili, čínski blogeri húfne rezali a pálili kabelky, topánky a všetko, čo kedy od D & G vlastnili. V Miláne ste si dokonca mohli na niektorých kaviarňach prečítať oznam, že ak máte na sebe D & G, ani dnu nechoďte. Áno, aj o to sa postarala mohutná miestna čínska menšina. Prešlo však pár mesiacov a zdanlivo nič sa nedeje. V januári poslali na predvádzacie móla počas milánskeho týždňa módy o pár ázijských modelov a modeliek viac a stále tajne dúfajú, že bojkot zo strany čínskych online predajcov postupne vyprchá.
Bankrot im zďaleka nehrozí, no týmto instaškandálom si pohnevali čínsky trh, kde sa to len tak hemží novozbohatlíkmi, ktorí milujú luxus a šialene drahé oblečenie. Ktovie, či ich newyorský butik, ktorý počas jubilejnej párty zíval prázdnotou a pár zaplatenými hosťami, nie je začiatkom konca slávnej značky.

Milovaný Instagram má zas o pár škandálov navyše. Žeby mu to škodilo? Ani náhodou.
Milovaný Instagram má zas o pár škandálov navyše. Žeby mu to škodilo? Ani náhodou.
Zdroj: Instagram

Neverte jej stehienkam

Zarábať sexi telom nebolo nikdy jednoduchšie, povedala si Brittany Davis, americká influencerka z Texasu. Pod instagramovýmprofilom Brittany Dawn Fitness propaguje cvičenie a zdravý životný štýl, aby si v zápätí pripila na svoje úspechy pollitrovým late so šľahačkou. Pod fotkami v bikinách vyzýva ženy, aby nakopali ťažký osud do zadku. Asi tak ako ona, keď podviedla tisícky naivných fanúšikov. Čo sa vlastne stalo? Opálená kráska so základňou 540-tisíc followerov sa rozhodla speňažiť svoje chabé znalosti o zdravom životnom štýle a každému, kto bol ochotný zaplatiť, sľúbila, že mu vytvorí na mieru ušitý fitnesprogram. Klientky, najmä mladé dievčatá, dúfali, že sa za tristo dolárov stanú z večera do rána rovnako neodolateľnou ako Brittany. Lenže tá sa chytila do vlastnej pasce. Nemala šancu uspokojiť všetkých, záujemcom neposlala nič alebo iba chabý cvičebný plán a nespokojné reakcie v panike blokovala. Namiesto toho však ďalej uverejňovala svoje polonahé fotky doplnené hlbokými múdrosťami, ktoré, mimochodom, ukradla zo stránok na citáty. Lenže nerátala s jedným. Že podvedení fanúšikovia to nenechajú len tak. Ani nenechali, dokonca na Facebooku založili skupinu proti Brittany. Okolo dvetisícpäťsto ľudí sa sťažovalo, že ich táto instahviezdička podviedla, označili ju za klamárku a nakoniec ju udali agentúre Better Business Bureau. Táto agentúra zbiera sťažnosti na podnikateľov v USA, Mexiku a Kanade. Brittany to však stále nedochádzalo. Vystupovala na rôznych fitnesakciách, kým ju raz nezastavil otec istej oklamanej dievčiny a nežiadal naspäť svoje peniaze priamo pred verejnosťou. Až po tomto výstupe sa Brittany vo videu na Youtube snažila o ospravedlnenie. Vraj vhupla do biznisu, ktorý rastie príliš rýchlo a očakáva príliš veľa. Označila sa za obeť, ktorú neprávom všetci nenávidia. Potajomky sľúbila vyplatiť peniaze naspäť iba pod podmienkou, že poškodená podpíše dohodu, podľa ktorej sa zaväzuje o tomto škandáli mlčať. Skrátka, Brittany siahla po najhorších riešeniach problému. Hoci ju nakoniec opustilo okolo dvadsaťtisíc followerov, teda ak boli praví, stále je na sociálnych sieťach aktívna. Ďalej ohlupuje najmä mladé dievčatá a najnovšie postuje fotky s príbehmi o tom, ako silná žena vie prekonať aj ťažké časy. Ešte v marci na jej peniaze stále čakali stovky oklamaných.

Brittany tiež sociálne siete využíva na to, aby zarobila peniaze.
Brittany tiež sociálne siete využíva na to, aby zarobila peniaze.
Zdroj: Instagram

Festival, ktorý nebol

Mohutným príkladom, ako môžu sociálne médiá doslova ohlúpnuť verejnosť, je FYRE. Festival, ktorý sľuboval najviac a nedodal nič. Tento podvod bol taký veľký, že si vyslúžil dva rozsiahle dokumenty. Jeden z nich nájdete na Netflixe a fakt stojí za pozretie. O čo ide? Na začiatku stál muž s víziou. Aké by bolo zohnať najkrajších a najbohatších ľudí z celého sveta a ponúknuť im na súkromnom ostrove na Bahamách zážitok tisícročia? Ten muž s víziou bol Billy McFarland, šéf spoločnosti Fyre Media. Jeho schopnosť presvedčivosti bola taká veľká, že sa raper Ja Rule, známa osobnosť hudobného priemyslu, už videl, ako vstupuje do dejín ako zakladateľ festivalu. Ani Billy nebol New Yorku celkom neznámy. Vymyslel totiž Magnises, kreditnú kartu, ktorá zaručovala bohatej zlatej mládeži exkluzívny vstup do sveta luxusu. V skutočnosti šlo iba o kreditnú kartu, ktorá kopírovala transakcie obyčajnej platobnej karty, aby ste sa nakoniec mohli honosiť čímsi, čo je vyrobené z kovu namiesto plastu. Mc Farland sa teda pred raperom mohol pochváliť svojím „talentom“ na biznis a milý Ja Rule poznal tých správnych ľudí. Tak vzniklo koncom roka 2016 masívne promo na Instagrame, ktoré sľubovalo bezkonkurenčný hudobný festival. Najžiadanejšie modelky súčasnosti vrátane Kendall Jenner či Belly Hadid šírili akciu roka po celom internete a Billy s Ja Rulom odleteli so zaplatenými kráskami na ostrov Great Exuma. Aby tam nakrútili promovideo na akciu.

Aj Billy si na Instagrame založil biznis, ktorý mal jasný zámer. Oklamať ľudí a zarobiť prachy
Aj Billy si na Instagrame založil biznis, ktorý mal jasný zámer. Oklamať ľudí a zarobiť prachy
Zdroj: Instagram

Billy zložil štáb organizátorov, najal filmárov a oblafol bohatých, ktorí sa mali stať jeho sponzormi. Pomaly však začínalo byť jasné, že megafestival, ktorý sa mal konať počas dvoch víkendov v apríli a máji 2017, nebude až tak mega. Promotéri totiž nasľubovali všetko, čo sa v rámci exkluzívnych akcií v súčasnosti nosí. Honosné ekobungalovy pre hostí, päťhviezdičkové menu, nekonečná párty na pláži súkromného ostrova, ktorý kedysi patril narkobarónovi Pablovi Escobarovi. Instagram zavalila vlna nadšencov, ktorí túžili po profilovej fotke práve z tejto akcie. Ceny lístka sa pohybovali od päťsto do dvanásťtisíc dolárov a takmer okamžite sa vypredali. Zdalo sa, že samotný ostrov bude obrovským zážitkom a pozvaní muzikanti ako Blink-182 a množstvo raperov mali byť iba akousi kulisou. Organizátori očakávali päťtisíc návštevníkov a najneskôr po predaní posledného lístka muselo byť každému jasné, že zabezpečiť dopravu, ubytovanie, stravovanie či postarať sa o bezpečnosť toľkých ľudí na maličkom ostrove je viac než nereálne. No Billy sa nedal. Ďalej plietol hlavy sponzorov rečičkami, ukazoval zábery ostrova a modeliek, ktoré hladkali plážové prasiatka, a vždy nejako zohnal ďalšie milióny. Festival klopal na dvere, majitelia bývalého ostrova Pabla Escobara od zmluvy odstúpili a Billy nahnal ľudí stavať festivalové mestečko na lokalitu vrcholne nevhodnú, na kamenný útes hlavného ostrova Great Exuma. Najal miestnych, aby pomáhali dňom i nocou a nenápadne im platil, aby si zachoval ich priazeň. Lenže v noci pred festivalom zasiahla ostrov mohutná búrka.

Festival, ktorý sa neuskutočnil? Áno, aj to sa dá
Festival, ktorý sa neuskutočnil? Áno, aj to sa dá
Zdroj: Instagram

Ktosi neskôr podotkol, že ani bohovia sa už na to nemohli pozerať a totálnemu chaosu zabili do rakvy posledný klinec. Stany, ktoré mali ďaleko od luxusu, začali lietať vo vzduchu, matrace bičoval dážď a prvým ranným návštevníkom, ktorí prileteli z Miami, sa naskytol pohľad pre Instagram vrcholne nevhodný. Ani vtedy Billy neprecitol. Nalieval do prichádzajúcich alkohol a stále im sľuboval nemožné, kým im to v noci, keď nemali kde hlavu zložiť, konečne došlo. Trvalo vyše roka a pol, kým sa Billy dostal do väzenia. Za masívny podvod si vyslúžil šesť rokov a mal ešte tú drzosť, že po návrate z Exumy chystal ďalší projekt a klamal ďalej. Experti sú presvedčení, že ide o notorického klamára.

 

Brittany Davis je americká influencerka z Texasu. Pod fotkami v bikinách vyzýva ženy, aby nakopali ťažký osud do zadku. Asi tak ako ona, keď podviedla tisícky naivných fanúšikov
Brittany Davis je americká influencerka z Texasu. Pod fotkami v bikinách vyzýva ženy, aby nakopali ťažký osud do zadku. Asi tak ako ona, keď podviedla tisícky naivných fanúšikov
Zdroj: Instagram