Súčasnosť si z hľadiska marketingovej komunikácie žiada najmä rýchle a nízkonákladové riešenia. Malé podniky, začínajúce značky alebo influenceri nemusia platiť tisíce za bilbordy, plagáty v uliciach alebo televízne spoty a svoju reklamu dokážu zvládnuť aj pomocou pekných fotiek na sociálnych sieťach. Aj na Slovensku sa už stal influencing pre mnohých hlavnou pracovnou náplňou a vďaka sponzorským príspevkom môžu títo ľudia často zarobiť viac, než by dokázali v bežnej práci. Metóda „musíš na sebe pracovať a všetko je možné“ síce znie v texte pod fotkou na Instagrame pekne, ale v skutočnosti je kariéra mnohých influencerov založená na menších alebo väčších podvodoch, ktoré sa im postupne začínajú vracať vo forme hackerských útokov na ich profily.

Odvetie influencingu

Odvetvie influencer marketingu vzrástlo za posledné roky astronomickou rýchlosťou a dnes sú platené príspevky na profiloch dôležitých osobností základnou súčasťou každej reklamnej kampane svetových značiek alebo firiem. Hlavným problémom však je, že celé odvetvie influencingu je doslova postavené na vode. Podľa odhadov totiž premárnili firmy po celom svete v roku 2019 viac ako 1,3 miliardy dolárov na falošný influencing a toto číslo by malo v nasledujúcom roku ešte vzrásť. Každý z nás už určite aspoň raz dostal na sociálnych sieťach žiadosť o priateľstvo alebo lajk od neznámej osoby, ktorá mala prázdny profil a lámanou angličtinou sa nám snažila vysvetliť, že sa jej páči náš príspevok. V podobných prípadoch ide väčšinou o falošné profily vytvorené hackerskými firmami, ktoré navonok vystupujú ako reálne osoby, no v skutočnosti ide len o počítačový program, nastavený na umelé zvyšovanie aktivity na daných profiloch.

Kim Kardashian, ktorá počas prvého mazania falošných profilov na Instagrame stratila vyše 1,4 milióna followerov.
Kim Kardashian, ktorá počas prvého mazania falošných profilov na Instagrame stratila vyše 1,4 milióna followerov.
Zdroj: Archív

Podobné „mŕtve“ alebo falošné účty sa dajú nakúpiť v tisíckach a za menej než 10 € môžeš mať na každej fotke stovky komentárov alebo si môžeš umelo zvýšiť počet followerov. Ak využívaš Instagram na dennej báze, je takmer isté, že aj na tvojom účte sú falošní followeri, ktorí sa k tebe dostali cez odberané profily. V tom lepšom prípade ide len o náhodu, no mnohí influenceri túto taktiku zneužívajú už niekoľko rokov a ich umelo nafúknutá kariéra stála zopár eur. Značky a firmy, samozrejme, museli na tému falošných followerov reagovať a po množstve nepodarených kampaní dnes okrem hlavných čísiel sledujú aj celkovú aktivitu na tvojom profile. To však neznamená, že nad falošnými followermi úplne vyhrali, keďže tí dokážu vystupovať ako hocijaký bežný človek. Jedným zo zaužívaných pravidiel sa stalo, že ak chce značka vypočítať, koľko by ti mala za sponzorovaný príspevok zaplatiť na základe počtu tvojich followerov, automaticky odráta 10 až 20 percent zo všetkých hodnôt, pretože ide o podobné „mŕtve“ profily.

Pokračovanie na ďalšej strane.