Musíš prijať menej ako vydáš

Áno, staré známe pravidlo, no funguje na milión percent! Je to najdôležitejšia rovnica, ktorá sa jednoducho nedá oklamať. „Vždy musíš mať menší príjem ako výdaj. Je to zákon! A keď to (nielen) cez sviatky porušíte, napravíte to tým, že si pôjdete zašportovať. Ja sa snažím športovať minimálne na hodinku hneď ráno. Vypotím sa, mám zo seba dobrý pocit, a potom mi už nevadí, keď konzumujem niečo naviac aj počas dňa. Preto navrhujem, aby ste každú voľnú chvíľu venovali pohybu, ktorý vás baví a dávali do toho energiu a srdce. Určite sa vám to vráti.

 

Sila prerušovaného pôstu

Stravovaciemu systému „intermittent fasting“ prepadol aj samotný Maroš, a považuje ho za osvedčenú metódu pri znížení či udržaní telesnej hmotnosti. „Snažím sa byť 16 hodín bez jedla, a počas zvyšných 8 hodín jesť. Najlepšie každé tri hodinky, aby som svoje telo nevyhladoval.“ Tento režim môžete pokojne prispôsobiť vlastným potrebám. Ak si neviete predstaviť začiatok dňa bez kvalitných raňajok, môžete vynechať večeru alebo naopak. Dôležité je, dodržiavať pomer 16/8. „Na čo nikdy nezabudnem je ranná káva Power coffee. V jedle sa snažím kontrolovať, a naozaj nezjesť všetko, čo uvidím, počas vianočných sviatkov to platí dvojnásobne. Každý deň urobím 10 tisíc krokov a odcvičím si základné cviky. Pijem veľa vody a hlavne veľa času venujem spánku.“

„Vždy musíš mať menší príjem ako výdaj. Je to zákon!" tvrdí obľúbený tréner Maroš Molnár
Zdroj: TV Markíza

Pohyb je základ úspechu

Aj to ste už určite počuli, však? Nepovieme vám nič nové, zato Maroš vám prezradí, ako sa vyhecovať. „Funguje to ako u malých detí. Keď si chcú dať sladký koláč, poviete im, aby si si ho zaslúžil, poďme predtým na malú prechádzku,“ hovorí. Preto je dôležité vytvoriť si svoj vlastný systém. „Pre mňa je prirodzené ráno vstať a dopriať si aj počas sviatkov pravidelnú rutinu – napríklad keď je sneh idem skialpovať, keď nie je, idem si zabehať alebo zacvičiť, aby som sa príjemne cítil. A potom celý čas oddychujem. „Samozrejme, aj ja si dám šalát, či koláče, ktoré pečie moja mama, svokra či Zuzana, pretože to k tomu patrí. Nerobím to nasilu, je to prirodzená súčasť môjho života a životného štýlu. Sviatok, nesviatok, človek sa musí cítiť najmä šťastne a príjemne.“ Nech si na Štedrý večer či vianočné sviatky dáte čokoľvek, všetko je to o množstvách a kvalite toho, čo konzumuješ!

Správne stravovacie návyky už odmalička

„Na tie by si mali rodičia dávať veľký pozor!“ radí odborník. Ako začať? „Ideálny spôsob je plánovanie spoločného rodinného jedálnička na niekoľko dní dopredu. Je dôležité zapájať deti do tejto rodinnej úlohy, pretože sa vďaka nej veľa naučia. Ak by napríklad zabudli na ovocie, zeleninu, celozrnné produkty či jogurty, treba im vysvetliť, že strava má byť pestrá.“ Ďalším dôležitým faktorom je spoločné stolovanie. „Jesť spoločne ako rodina udržuje príjemné teplo rodiny, vianočné sviatky sú na to ako stvorené, preto by sme si mohli tento zvyk osvojiť aj počas iných dní.“ Na to, aby deti vedeli rozlišovať, ktoré potraviny sú dobré pre telo a jeho fungovanie, je nevyhnutné ich zapájať aj do samotného nákupu. „Signifikantná je komunikácia. Je dobré, aby sme deti nastavili tak, aby pozitívne premýšľali na jedlom, aby sa zúčastňovali prípravy jedál, a naučili sa správnemu pitnému režimu.“

„Jesť spoločne ako rodina udržuje príjemné teplo rodiny, vianočné sviatky sú na to ako stvorené, preto by sme si mohli tento zvyk osvojiť aj počas iných dní,“ hovorí Maroš Molnár.
Zdroj: TV Markiza

Účinné cviky aj z obývačky

Ani počas Vianoc neplatia žiadne výhovorky! Cvičiť sa dá kedykoľvek a kdekoľvek. „Drepy, kľuky, hrazda, rôzne planky, side planky na brucho a jadro tela, mŕtve ťahy, keď nemáte doma závažie, a zdvíhanie zadku, kdekoľvek... Nech máte nohy na gauči či na fit lopte. To všetko sú najzákladnejšie cviky, ktoré môžete doma robiť každý deň. Obmieňajte ich len v počte opakovaní, rýchlosti prevedenia cviku, pauzy medzi cvikmi. Keď cítite v spodnej časti najväčšie prepätie, dájte si pauzu, a vydržte v tej polohe päť až desať sekúnd. To znamená, že každý deň môžete mať iný, aj keď cvičíte stále to isté cvičenie.“ Zdá sa to byť jednoduché však?! Tak poďte toho!

Najdôležitejšie je začať a hneď!

Zabudnite na nezmyselné diéty, zdravú stravu a pravidelný pohyb musíte prijať ako prirodzený životný štýl. Neodkladajte to na pondelok, ani si nehovorte, že od budúceho mesiaca začnete naplno, a už vôbec si nedávajte žiadne novoročné predsavzatia. Aj tak veľmi dobre viete, že zhasnú ešte skôr ako sa z toho stihnete vyspať. Začnite teraz! „Stanovte si menšie kroky. Začnite napríklad prechádzkou alebo rýchlou chôdzou. Prvý týždeň prejdite 5000 tisíc krokov, opakujte to 5-6 krát do týždňa, na druhý týždeň už pridajte niečo naviac vzhľadom na svoje fyzické zdatnosti a pohyblivosti. Začnite pridávať drepy a kliky. Postupne si dávkujte tie cviky tak, aby ste ich zvládli a pri tom ste neboli frustrovaný, že ich nedáte. Rovnako tak si dávajte pozor na to, aby ste nemali na druhý deň takú svalovicu, že budete mať chuť sa na to okamžite vykašľať. Aj v tomto prípade platí, menej je viac.“

Nezabúdaj na vitamíny a výživové doplnky

Naše telo je ako stroj, preto aj tu platí rovnica, čo do neho dáš, to sa ti aj vráti. „Na základe mojej DNA analýzy som si vytvoril vlastnú vitamínovú prioritu. Tí, čo ju nemajú, doporučujem hlavne lipozomálny vitamín C, D a multivitamín. Tie užívam na dennej báze. Milujem čas s goji, práškový lecitín. A užívam aj práškový kolagén, ktorý je rovnako dobrý na kĺby či pleť. Dávam si ho dokonca do rannej kávy.