Nikdy nebolo jednoduchšie oklamať tisíce ľudí než dnes, keď máme prístup k sociálnym sieťam. A nikdy nebolo ľahšie nechať sa nachytať a uveriť aj totálnym nezmyslom. Stalo sa to možno aj vám. Nevadí. Nie je totiž hanba naletieť, ale nepoučiť sa z toho. A nabudúce si iste dáte lepší pozor na to, komu uveríte a čie názory zdieľate.

Lož má krátke nohy

Spomínate si na škandál, ktorý pred dvomi rokmi vyvolala influencerka Natalia Taylor, keď sa na Instagrame niekoľko týždňov tvárila, že si užíva luxusnú dovolenku na Bali, hoci na žiadnom exotickom ostrove nebola? Všetky tie krásne fotky nafotila v obchodnom dome Ikea. Sama sa k tomu priznala a chcela tak ukázať, ako ľahko sa dajú oklamať davy. Doslova, keďže k dnešnému dňu má Natalia vyše 320-tisíc followerov. Jej pokus niektorých fanúšikov naštval, no mnohým otvoril oči a naštartoval kritické myslenie. Poznáme však aj prípady, keď nešlo o žiadne sociologické experimenty a influenceri boli skrátka prichytení pri bohapustej lži. Ako youtuber Logan Paul, ktorý followerom tvrdil, že z farboslepoty ho vyliečili isté „zázračné“ slnečné okuliare. Jasné, že za reklamu dostal pekne zaplatené. Až na to, že v skutočnosti nikdy farboslepý nebol. Prípadne známa švédska influencerka Johanna Olsson, ktorá sa nepodareným photoshopom pekne strápnila, keď svoje telo prilepila na záber, kde bol most nad Seinou v Paríži. Fanúšikovia ju rýchlo odhalili.

Vďaka všemožným filtrom sa dá klamať na sociálnych sieťach aj o svojom výzore či veku. Dlho sa to darilo aj čínskej vlogerke Qiao Biluo, ktorá na videách vyzerala ako rozkošná školáčka, až kým sa vďaka technickej chybe raz na obrazovke nezjavila jej pravá tvár. Tvár 58-ročnej ženy! Pripadá vám to bláznivé? Nechápete, prečo to tí ľudia vlastne robia? Veľkú rolu v tom hrá určite imidž aj peniaze za reklamu. Našťastie, títo svojím nemorálnym správaním nikomu neublížili, iba si narobili hanbu na sto rokov. Lenže nie všetky klamstvá a dezinformácie na sociálnych sieťach sú neškodné!

Pozor, od koho si necháte radiť

S vplyvom na sociálnych sieťach rastie aj zodpovednosť. Uvedomujú si to však všetci influenceri? Že každý obsah, či už s cieľom edukovať, informovať, alebo zabávať, každá ich rada či reklama na produkt sa dostanú cez ich profil k státisícom followerov? K bežným ľuďom, ktorí im dôverujú a preberajú ich názory. Tento fakt si okrem mnohých iných, ktorí šíria osvetu, veľmi uvedomuje aj influencerka a novinárka Veronika Šipoš Rosputinská. „Rozhodla som sa vyjadrovať aj k spoločensky dôležitým a často kontroverzným otázkam, lebo mám pocit, že na Slovensku chýba kritické myslenie a ľudia často podliehajú dezinformáciám. Keď sa tu chceme mať dobre, potrebujeme spoločnosť, ktorá vie premýšľať, vyhodnocovať a zaujať správny postoj. Nedokážem ticho sedieť a medzi kamarátmi nadávať, aké je to na Slovensku zlé. Chcem sa pokúsiť s tým niečo urobiť a sociálne siete mi tú možnosť dali,“ tvrdí Veronika, ktorá je momentálne na rodičovskej dovolenke s malým synom, no predtým písala aj pre EMMU. A nevyhla sa ani téme dezinformácií. „Posledné dva roky hoaxom a dezinformáciám prajú, aj medzi influencermi. Najviac som zachytila zľahčovanie covidu, v tom čase som niektorých aj sama prestala sledovať. Sklamalo ma, ako nezodpovedne použili svoj vplyv. Ďalšou skupinou sú rôzne samozvané odborníčky na zdravý životný štýl, tie občas šíria až vyslovene nebezpečné informácie,“ vraví a upozorňuje, že ľudia by mali dôsledne prehodnotiť, od koho si nechávajú radiť v otázke zdravia.

Veronika Šipoš Rosputinská bojuje na Instagrame proti hoaxom a dezinformáciám.
Zdroj: Vlado Vojtela
Nemajme tendencie veriť senzačným statusom od súkromných osôb, o ktorých nič nevieme, týchto ‚odborníkov‘ je plný Facebook. Väčšinou šíria príbehy typu jedna pani povedala, ktoré sa nedajú nezávisle overiť. A potom správy od rôznych konšpiračných webstránok. Takýchto zdieľaní bude azda čoraz menej, keďže Národný bezpečnostný úrad dostal právomoc stránky šíriace škodlivý obsah či hoaxy blokovať.
Veronika Šipoš Rosputinská

Influencerský teleshopping

Čo si budeme hovoriť, influencerov, ktorí predávajú piate cez deviate, je dnes plný Instagram. Ako sa v tom vyznať? Komu dôverovať, keď jedna kráska tvrdí to a druhá opak? Alebo ešte lepšie, keď jeden týždeň známa influencerka predáva produkt, ktorý ďalší týždeň zneguje iným, ktorý má presne opačný efekt? Je ľahké podľahnúť, keď vám firmy ponúkajú veľa peňazí za propagáciu výrobkov. Kto by ich stíhal všetky vyskúšať a otestovať ich sľubované účinky? Šup s nimi na Instagram a stačí už len poslať klientovi faktúrku. Aj Veronika Šipoš Rosputinská má pocit, že nie všetci influenceri si uvedomujú, že značke predávajú svoju tvár a svoje meno, a mali by si klientov zodpovedne vyberať.

„Vyslovene klamlivú reklamu odo mňa doteraz nikto nežiadal, ale ponúk, ktoré som odmietla, je viac ako tých, ktoré som prijala. Možno to znie ako klišé, lebo to hovorí asi každý influencer, ale vyberám si len tie značky a firmy, ktorým dôverujem a sama používam, za ktoré som v bežnom živote ochotná sama zaplatiť. Väčšinou odmietam tie najlepšie platené ponuky, lebo obvykle je to tak, že najväčšie rozpočty majú často také značky, s ktorými sme hodnotovo úplne inde.“ Dá sa však vôbec nepodľahnúť klamlivej či zavádzajúcej reklame? A ako zistiť, komu veriť a kedy by vám mala zablikať červená kontrolka? „Keď je z posledných dvanástich postov desať reklamných, ako mám tomu človeku dôverovať, keď vlastne ani neviem, kým v skutočnosti je, keďže jeho profil tvorí na 80 percent reklama?“ pýta sa Veronika. Pýtate sa to aj vy sami seba, keď skrolujete Instagram a podchvíľou vyťahujete platobnú kartu?

Pokračovanie článku na ďalšej strane.