#instabiznis

V septembri spoločnosť Instagram oznámila, že má 1 miliardu používateľov na celom svete. Ak vychádzame zo skutočnosti, že na Zemi žije 7,7 miliardy ľudí (worldometers.info), túto aplikáciu má vo svojom telefóne takmer každý siedmy človek. Šialené číslo, keď si rozmeníte svet na drobné. Najmä vďaka tomu sa stala jednoznačne najúspešnejšou sociálnou sieťou našej generácie, na ktorej denne strávi človek priemerne 53 minút. „Normálny“, nie ten, ktorý tým živí.

"Instagram zmenil spôsob, akým ľudia vidia svet," hovoril spoluzakladateľ Kevin Systrom ešte predtým ako ho po dvoch rokoch spolu Mikeom Kriegerom predávali v roku 2012 Zukenbergovi za 1 miliardu dolárov. Ten z neho vytvoril kolos, ktorého hodnota sa dnes odhaduje na viac ako 35 miliárd dolárov. Jeden z najmladších milionárov na svete z neho prepojením s Facebookom vytvoril slušnú práčku na peniaze.

Predpokladá sa, že Instagram bude tento rok generovať 5,5 miliárd amerických dolárov, čo je o 70% viac ako vlani. Platforma pre zdieľanie fotografií bude v roku 2018 taktiež predstavovať takmer 30% príjmov z čistých mobilných reklám spoločnosti Facebook. Do roku 2020 bude toto číslo 40%,“ uvádza americký Forbes. Instantný svet sa stal doslova drogou, a to nielen pre hladných bussinesmanov, ale aj pre influencerov, ktorým sa dnes dostáva nevídaný status.

Košičan David Dobrík má na svojom instagramovom profile  6,1 milióna followerov. Verili by ste tomu?
Košičan David Dobrík má na svojom instagramovom profile 6,1 milióna followerov. Verili by ste tomu?
Zdroj: Instagram.com

#instafenomén

Najnovšie som sa stretla s vyjadrením „Keď nemáš viac ako 10 tisíc followerov, akoby si vo  virtuálnom svete ani neexistoval“. Nie je žiadnym prekvapením, že počet followerov určuje vašu mieru popularity, na základe ktorej vás vie ktokoľvek „zaškatuľkovať“. Off record mi to potvrdili mnohí, že to číslo je pre mnohé firmy podstatný ukazovateľ, na základe ktorého vás hneď hodia do určitej kasty. Dve tisíc? Ste úplný no name. Päťtisíc? Stále žiadne terno. Desaťtisíc?

Okej, instasvet vás začína vnímať. Veru tak, dnes už nemusíte natočiť sériu úspešných filmov, vyhrať Oscara, ani vypredávať koncertné haly, aby ste sa stali slávnym a úspešným. A už ani nemusíte absolvovať desiatky castingov za deň, aby ste hviezdili v nejakej kampani. Stačí byť influencerom, ktorému už aj google dáva synonymum celebrity. V dobrom. Neprežívame však tieto čísla až „príliš“? Pravdivý svet odhalilo niekoľko našich najúspešnejších influencerov a známych tvárí.

#Instafashion svet

InstaFame sa pomaličky infiltroval do každej bunky novej generácie, ktorá je iná ako tá predchádzajúca. Vidieť to v akejkoľvek oblasti, jednou z tých najvýraznejších sa stal určite módny priemysel. Aj Saša Jány sa v jednom rozhovore vyjadril, že ikony 90. rokov z prehliadkových mól nahradili tie z Instagramu. Veď každá modelka sa už „predáva“ nielen dokonalými mierami a osím pásom, ale najmä počtom followerov, na základe ktorého sa meria ich trhová hodnota. Teda, aspoň doteraz to tak platilo. Aj najväčší modelingový portál models.com uvádza pri každom profile modelky informáciu o počte followerov na Instagrame a sledujúcich na Twitteri. V súčasnosti sa však dáva veľký dôraz nielen na počet followerov, ale aj  na obsah vášho profilu. „Ako agentúra sa svojim modelkám a modelom snažíme upravovať image na Instagrame, aby volili čo najlepšie príspevky pre seba a svoju kariéru. Ak sa nám zdá, že je tam niečo nevhodné, upozorníme ich na to,“ hovorí bookerka agentúry Exit, Dominika Svetíková.

"V súčasnosti sa však dáva veľký dôraz nielen na počet followerov, ale aj na obsah vášho profilu," tvrdí bookerka agentúry Exit.
Zdroj: Instagram.com

Osobne si však myslí, že ak je niekto dobrý model/modelka a klient ho chce, followerov nerieši. „Napríklad Filip Hrivňák nie je na Instagrame už asi 6 mesiacov a záujem o neho je stále veľký aj bez sociálnych sietí.“ A potvrdzuje to aj modelka Michaela Karaková, ktorá k svojej práci Instagram extrémne nevyužíva, hoci job snow získala práve vďaka nemu. Z neznámej krásky sa stala hviezda kampane Guess. „Pre mňa neznamená, že čím viac followerov tým väčšia hviezda. Hoci áno, uznávam, že Instagram je v dnešnej dobe veľká sila. Veď aj mne osobne v kariére veľmi pomohol. Vďaka nemu, som bola súčasťou svetovej kampane a aj mnoho ľudí z modelingovej aj reklamnej brandže si ma všimlo. Je to v podstate pre mňa skvelá reklama "zadarmo". Miška lajkla pár fotiek módnej značke Guess a o desať minút dostala lajky späť na svoje fotky. Do správy sa jej ozval samotný zakladateľ značky, pozval ju do Florencie a nafotila pre nich až dve módne kampane.

Michaela Karaková sa stala hviezdou kampane Guess vďaka jednému lajku na Instagrame.
Michaela Karaková sa stala hviezdou kampane Guess vďaka jednému lajku na Instagrame.
Zdroj: Instagram.com

#instajob

V agentúre Exit silu sociálnych médií nepodceňujú, práve naopak. Momentálne otvorili špeciálnu divíziu "Influencer", ktorú zastupuje Naty Kerny, jedna z našich najznámejších influenceriek. „Pomáham firmám odporučiť osoby, ktoré sa im môžu hodiť, a rovnako robím aj personal management, kde pomáham spojiť influencera s firmou, ktorá sa mu páči. Dohadujem podmienky spolupráce a zastrešujem komunikáciu, aby sa influencer mohol naplno venovať iba kreatívnej práci.“ Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že aj ona tomuto fenoménu prepadla, tvrdí, že to pre ňu nie je full time job. „Milujem byť offline a na internete ukazujem naozaj len zlomok môjho dňa. Je to ale moje veľké hobby, ktorým si viem aj zarobiť. Baví ma fotiť aj byť naopak fotená.“ Na čo však upozorňuje je skutočnosť, že veľa influencerov stráca svoju vlastnú identitu.

Naty Kerny sa za posledné obdobie stala jednou z najvýraznejšej influencerky na Slovensku.
Naty Kerny sa za posledné obdobie stala jednou z najvýraznejšej influencerky na Slovensku.
Zdroj: Instagram.com

„Najťažšie a zároveň najdôležitejšie je ostať sám sebou. Veľa firiem, ktoré ma oslovilo na spoluprácu, sa ma snažilo pretransformovať na ich obraz a najťažšie je povedať nie! Dohodnúť sa alebo odmietnuť job za peniaze, keď chcem ostať sama sebou. Dôveryhodnosť je u influencera najdôležitejšia. Poznám veľa kvalitných influencerov, ktorí to robia na svetovej úrovni, venujú mu veľa času ale nechcú z neho nič aby sa ,,nezapredali”. Ale poznám aj takých ktorý odporúčajú 3 konkurenčné firmy naraz za peniaze a strácajú sa v tom čo robia, alebo skôr prečo začali,“ upozorňuje, že si rovnako uvedomuje zodpovednosť, akú na internete mám. „Sleduje ma viac ľudí, a preto premýšľam čo na sieť vypustím.“

#instamoc

Nadvládu tohto fenoménu potvrdzuje aj Blogerka roka 2018 v kategórií fashion Jana Tini. „Pre nás blogerov je Istagram už asi druhý rok sociálnou sieťou číslo jeden (vo svete aj dlhšie). Pochopili to aj značky a ich hlavný fokus sa zameral hlavne sem. Potom je blog, a až potom Facebook. Instagram je aj pre mňa momentálne mojím hlavným ťahačom kontentu a momentálne vytváram obsah primárne sem, ktorý následne rozširujem na blog.“ Instagram je rovnako ako pre bežných konzumentov jej denný zdroj inšpirácie a to isté sa snaží ponúkať aj ja svojim followerom. „Keďže sa momentálne primárne živím nielen ako bloger, ale aj ako content creator, na Instagrame strávim denne hodiny. Spravujem niekoľko účtov naraz a môj rekord bol zatiaľ 8 hodín nonstop - pracovne, samozrejme!“ To len pre info, že by ste hovorili, že „nič nerobia, len sa fotia.“

Jana Thomas sa živí nielen ako blogerka, ale aj ako content creator.  Na Instagrame tak strávi niekoľko hodín denne.
Jana Thomas sa živí nielen ako blogerka, ale aj ako content creator. Na Instagrame tak strávi niekoľko hodín denne.
Zdroj: Instagram.com

Posledné čísla naznačujú, že internetovej platforme pre zdieľanie videí YouTube už tiež klesajú čísla, a jednotkou medzi sociálnymi sieťami sa stal jednoznačne Instagram, čo sa atraktivity aj zárobku týka. Najsledovanejšia slovenská youtuberka Martina Horňáková alias Moma však vníma, že rozhodujúci je kvalitný obsah: „Pre mňa je YouTube a Instagram rovnako dôležitý. Je pravda, že som predchádzajúcich 5 mesiacov natáčala menej, ale bolo to z osobných dôvodov, pretože som sa snažila nájsť sa v tvorbe, nebolo to ovplyvnené nejakými štatistikami. Myslím, že ak niekto robí kvalitný a originálny kontent, tak spomínaný "úpadok" YouTube nezaregistruje, pretože ľudia si vždy radi pozrú videá a žiadna iná sociálna sieť to nevynahradí, len je momentálne toho už naozaj veľa a treba vedieť ľudí zaujať kvalitnou tvorbou.“ Hoci na to nepotrebujete žiadny titul z Hardvardu, aj Instagram má svoje pravidlá, podľa ktorých musíte vedieť hrať, aby ste boli najlepším.  Publikovanie fotiek či nahráavaní viedí sa zmenilo v tzv. strategickú hru. Predovšetkým musíte vedieť ako zaujať, dnešní konzumenti Instagramu začínajú byť čoraz náročnejší. Čo je veľmi dobré zistenie. Možno, konečne dobe Plačkovej a spol. odzvonilo...

Známa influencerka Moma tvrdí, že YouTube aj Instagram je pre ňu rovnako dôležitý.
Známa influencerka Moma tvrdí, že YouTube aj Instagram je pre ňu rovnako dôležitý.
Zdroj: Instagram.com

Koho sa oplatí sledovať?

Slovensko má veľmi veľa talentovaných a inšpiratívnych ľudí, o ktorých možno ani netušíme. Toto sú traja megaúspešní Slováci žijúci v zahraničí, ktorý valcujú Instagram. Z tých počtov followerov sa vám zatočí hlava!

Petra Macková, 642 tisíc  followerov

31 ročná Bratislavčanka odišla pred piatimi rokmi do Austrálie a z grafickej dizajnérky sa stala jedna najsledovanejších fashion influenceriek. Spolupracuje s tými najprestížnejšími módnymi značkami vrátane Tiffany&Co., Georgio Armani alebo Dior. Na Istagrame vystupuje pod nickom Pepamack, a je nafullovaný veľmi zaujímavými módnymi inšpiráciami.

David Dobrík, 6,1 milióna followerov

Nie, nepomýlili sme sa. To číslo je fakt skutočné! 21-ročný rodák z Košíc, to dotiahol poriadne ďaleko! Od svojich piatich rokov žije v USA, kde rozbehol slušnú kariéru. Začínal natáčaním krátkych videí na sociálnej sieti Vine, začal vlogovať, a dnes patrí medzi najúspešnejších amerických youtouberov... Mladík s obrovským potenciálom dnes zarába milióny!

Andy Csinger, 536 tisíc followerov

Sympatická Andy pochádza z Komárna, ale už sedem rokov žije spolu s manželom v austrálskej metropole Sydney. Svoju kariéru odštartovala založením módneho blogu. Potom prišla jedna „osudová“ fotka na Instagrame v čiernych kožených veciach a bielej blúzke, a (insta)život sa jej otočil o 180 stupňov. Dnes sa môže pýšiť vlastnou fashion značkou a mnohými úspešnými kolaboráciami s módnymi spoločnosťami.