Ľudia sú pohodlné ovce. Komu by sa predsa chcelo márniť čas hľadaním kvalitnej reštaurácie, keď stačí otvoriť profil niektorého zo stoviek food blogerov a v okamihu má pred sebou zoznam najhorších, najlepších, najluxusnejších alebo najlacnejších reštaurácií vo svojom okolí spolu s recenziou na každú z nich. Z voľnočasového písania osobných blogov sa však v priebehu posledných desiatich rokov stal multimiliardový biznis.

Svoj podiel na tom nesie primárne Instagram, ktorý sa od svojho vzniku v októbri 2010 stal hlavným strediskom všetkých pozornosti chtivých osôb. Profesia bloger sa tak po novom nazýva influencer a podľa štúdie spoločnosti WGSN na vzorke 1 000 detí vo veku 6 až 17 rokov by sa chcelo v budúcnosti živiť podobným spôsobom takmer každé druhé z nich. Vidina slobodného života, v ktorom môžeš veľa cestovať, dostávaš vstupenky na podujatia alebo oblečenie zadarmo a tvojou náplňou práce je iba pridávanie fotiek na Instagram, je totiž určite lákavá, no keďže táto profesia je na trhu len zopár rokov, mnohých ašpirujúcich influencerov čaká nemilé prekvapenie.

via GIPHY

Na to, aby sa z teba stal influencer, nemusíš nikam posielať životopis a nepotrebuješ ani prax v odbore. Donedávna bolo zvykom, že jedinou´„podmienkou prijatia“ bol vysoký počet followerov na sociálnych sieťach. Ak ťa predsa sledujú tisíce ľudí, musíš mať určite silný vplyv na ich rozhodovanie, a teda sa s tebou oplatí spolupracovať. Omyl. V momente, keď začali značky rozdávať svoje produkty ľuďom s vysokým počtom followerov zadarmo, si totiž mnohí uvedomili, že na ceste k sláve existuje množstvo jednoduchých skratiek a číselko na tvojom profile sa dá za pár eur zvýšiť aj bez námahy. V Rusku sa tak pred pár rokmi stala známou spoločnosť Snatap, ktorá do obchodných centier priniesla automaty na followerov. Princíp je jednoduchý: stačí vhodiť mincu, na obrazovke naťukať svoj instagramový profil a v sekunde ti automat pripočíta 100 followerov. Podobná aktivita, samozrejme, postupom času neušla ani pozornosti samotného Instagramu, ktorý sa už niekoľkokrát pokúsil prečistiť naše profily od takzvaných mŕtvych followerov, no zruční programátori si vždy nájdu cestu, ako vytvoriť milióny ďalších falošných profilov a predávať ich budúcim celebritám.

Kto môže byť influencer?

Na podobných falošných influenceroch sa v minulosti popálilo už množstvo značiek, vďaka čomu začala naberať táto pracovná pozícia určité rysy. Počet followerov je, bohužiaľ, stále jedným z hlavných meradiel úspechu, ale značky sa už pri výbere pozerajú aj na to, do akej miery dokážeš osloviť svoju komunitu, aký vytváraš obsah a či vôbec dokážeš ovplyvniť názory druhých. Každý z nás už určite videl príspevok od influencera, ktorý vyzeral ako prasprostá reklama a, rovnako sa už určite mnohí z nás stretli aj s influencermi, ktorí dennodenne propagujú len samé produkty a v podstate nič iné nedokázali. Nájsť influencera pred desiatimi rokmi bolo raritou, no dnes je raritou nájsť niekoho, kto si o sebe nemyslí, že je influencer.

via GIPHY

Každý z nás má vplyv na určitú cieľovú skupinu, či už malú, alebo veľkú, no z dlhodobého hľadiska je oveľa dôležitejšie to, aký prínos má spolupráca s tebou. Pekných tváričiek a vyšportovaných tiel je plný Instagram, no najúspešnejšie sú aj tak osobnosti, ktoré majú zaujímavý životný príbeh a v prvom rade názor, s ktorým sa dá stotožniť. Takmer 80 percent módnych a beauty značiek dnes spolupracuje s influencermi, no nie je nič horšie, než keď sa tvoj platený príspevok stretne s vlnou kritiky, ktorá môže natrvalo poškodiť dobré meno značky.

To dokáže aj trénovaná opica

Influencerom dnes môže byť doslova každý, kto má Instagram. Vôbec nezáleží na tom, odkiaľ si alebo koľko máš rokov. Na to, aby sa z teba stala internetová senzácia, totiž niekedy stačí naozaj len zopár dobrých fotiek, ale ak chceš v tomto odvetví uspieť, musíš mať v sebe aj niečo extra. Byť ďalšou kópiou Kardashianok, ktorá robí recenzie beauty produktov, alebo osobným fitnestrenérom propagujúcim novú značku výživových doplnkov je úplne zbytočné. Podobných príkladov je totiž trh už dávno presýtený a ak v sebe nemáš niečo extra, na tvoje e-mailové žiadosti o spoluprácu nikto nebude odpovedať. Rovnaký vzorec platí aj pre módnych influencerov, ktorí zvykli dostať zásielky plné oblečenia každý týždeň, no keď si značky prepočítali, aký prínos pre nich mala podobná propagácia, veľakrát za svoje investície dostali iba množstvo bezvýznamných kliknutí a žiadnych nových zákazníkov. V tomto prípade síce môžeme hovoriť o tom, že spolupráca s influencerom mala skôr význam pri budovaní imidžu značky než na zvýšení predaja, ale podobný efekt sa dal určite dosiahnuť aj inými cestami.

Androgýnny mejkapartist a influencer Jeffree Star – 12 miliónov followerov.
Androgýnny mejkapartist a influencer Jeffree Star – 12 miliónov followerov.
Zdroj: Instagram

Rok 2018 sa tak stal z hľadiska módnych influencerov prelomovým najmä preto, že niektoré značky si namiesto ľudí začali na podobné úlohy objednávať robotov. Presnejšie, počítačové CGI animácie, ktoré sa na Instagrame prezentujú ako reálne osoby, no pritom sú len výplodom práce grafických dizajnérov a programátorov. V porovnaní so živými influencermi majú samé výhody, keďže dokážu byť aj na dvoch miestach naraz, na nič ich netreba prehovárať a svoju úlohu splnia presne tak, ako žiadal zadávateľ, namiesto balíkov s oblečením im stačí poslať súbor s fotkami a v prvom rade sa im nemôže stať, že by ich paparacovia prichytili na párty s drogami alebo alkoholom.

Zlatá kombinácia

Dôvodov, prečo vôbec samotné odvetvie influencingu existuje, je hneď niekoľko. Najvýznamnejším je však merateľnosť kampaní. Ak totiž značky vylepia bilbord vedľa rušnej cesty, pravdepodobne ho uvidia tisíce okoloidúcich, ale nikto už nedokáže zistiť, koľkí z nich na kampaň aj reálne zareagovali. V online sektore sa dajú všetky kliknutia presne zaznamenať a čím viac ľudí dokáže influencer presmerovať na stránku predajcu, tým viac peňazí si môže za svoje príspevky vypýtať. Trendom posledných rokov je vo väčšine odvetví spájanie viacerých celkov do jedného. Podobný princíp sa tak uplatňuje aj tu a najhorúcejším influencerom je aktuálne ten, ktorý cestuje, zaujíma sa o módu a beauty produkty. Počas jednej dovolenky totiž môže natočiť niekoľko videí a spraviť desiatky fotiek hotela, v ktorom spal, miest, ktoré navštívil, outfitov, ktoré nosil, a beauty produktov, ktoré počas dovolenky využíval. Spojenie Instagramu a Youtubu je tak doslova zlatou kombináciu, ktorá dokáže nielen rozšíriť kvalitu príspevkov, ale zároveň ponúknuť danému influencerovi dve platformy, na ktorých môže zarábať. Ak si si teda myslela, že sa z teba stane celebrita vďaka vyretušovaným fotkám a kúpeným followerom, dnes to už nestačí.

Každý influencer (aj ten počítačový) by mal mať v súčasnosti hlas a práve ten sa stal vo viacerých prípadoch kameňom úrazu. Známych je množstvo prípadov, keď osoba vystupovala na Instagrame ako budúca hviezda, s ktorou jednoznačne musíš spolupracovať, no v momente, keď si jej fanúšikovia uvedomili, že za peknými fotkami stojí len prázdna hlava, 15 minút slávy sa skončilo. Ďalším veľkým problémom sa pre mnohých influencerov stalo až prehnané množstvo spoluprác. Osoby, ktoré to mali na sociálnych sieťach omerne dobre rozbehnuté, totiž doslova zabili, svoju kariéru tým, že spropagovali všetko, za čo im zaplatili a ich diváci tak ako v prípade sledovania televízneho vysielania plného reklám radšej prepli na inú stanicu.

Mikro-mid-mega

Ak teda nechodíš do škôlky, nie si dôchodkyňa, počítačová animácia ani transgender osoba, vo svete influencerov to budeš mať pomerne ťažké. Marketéri podľa odhadov minuli v roku 2018 na influencerov vyše 1,65 miliardy dolárov a dnes tak už presne vedia, aké výsledky od nich očakávajú. Nie každý influencer je vhodný na určité zadania a v niektorých prípadoch tak môže byť vysoký počet followerov aj problémom. Influenceri sa totiž z pohľadu firiem delia do rôznych skupín a okrem tradičnej kategorizácie na jedlo, módu, šport alebo cestovanie je opäť dôležitý najmä počet ľudí, ktorí ich sledujú. Ak máš teda na Instagrame zhruba 10- až 20-tisíc followerov, patríš do kategórie mikroinfluencerov a značky ti okrem produktov zadarmo pravdepodobne za tvoje propagované príspevky platiť nebudú.

90-ročná influencerka Baddie Winkle má 3,8 milióna followerov.
90-ročná influencerka Baddie Winkle má 3,8 milióna followerov.
Zdroj: Instagram/BaddieWinkle

Prelomovou hranicou je počet 50- až 100-tisíc followerov, keď sa už zo svojich príspevkov na Instagrame dokážeš reálne živiť a tvoja aktivita môže ovplyvniť správanie cieľovej skupiny. Ak však prekročíš hranicu 500-tisíc followerov, dalo by sa povedať, že je z teba oficiálne celebrita, respektíve megainfluencer a okrem spoluprác a platených príspevkov si ťa môžu bez problémov zavolať aj do televízie alebo na významné spoločenské udalosti. Ak chce totiž značka zvýšiť pozornosť o svojom produkte, stačí jednorazovo zaplatiť megainfluencerovi a danú správu uvidia v sekunde tisíce ľudí. Ak chce však značka budovať dlhodobý vzťah s cieľovou skupinou, voľbou bývajú najmä takzvanú midinfluenceri, ktorí sú ochotní tvoriť príspevky na častejšej báze. Followeri však bývajú voči propagovaným príspevkom často obozretní a mnohým správam od megainfluencerov už z princípu neveria. V tomto prípade sú najvhodnejší microinfluenceri, ktorí napriek menšej cieľovej skupine dokážu vzbudiť pocit dôvery.