Maroš PETRIKOVIČ mieša letné drinky

Maroš má energie na rozdávanie. Podnikať v barovom kateringu začal pred jedenástimi rokmi, hneď keď doštudoval na hotelovej akadémii v Piešťanoch. „Neskôr som vycítil obrovský potenciál v oblasti vzdelávania barmanov a všeobecne personálu pracujúceho v gastronómii. V tom čase nikto neorganizoval kurzy pre verejnosť, preto som sa chopil príležitosti, pripravil so svojím tímom osnovy a spustil štvordňové barmanské kurzy pod hlavičkou Dream Cocktail & Academy.“ Dnes sa venuje takmer všetkému, čo je spojené s nápojovou gastronómiou, a má skúsenosti, ktorými sa nemôže pochváliť hocikto. „Mal som možnosť byť v tíme, ktorý obsluhoval anglickú kráľovnú, či pripravovať degustácie na protokolárnom evente s návštevou prezidenta,“ spomína Maroš, ktorý v súčasnosti so svojou značkou zabezpečuje ochutnávky na prestížnych golfových turnajoch, dostihoch, konskom póle a rôznych iných zaujímavých podujatiach. A čo na nich ľudia najradšej pijú? „Je to veľmi individuálne. Niektorí si objednávajú negroni a martini, iní zase mojito a piñacoladu. Pri jednoduchom gintonicu je tiež veľa možností, o ktoré sa hostia zaujímajú, a naša úloha je im pripraviť jeho najlepší možný variant – vybrať správny typ ginu, spojiť ho so značkou toniku a doplniť dekoráciou, ktorá nápoj doladí. Vyberáme vhodné sklo, zabezpečujeme kvalitný ľad, ponúkame alternatívu za plastovú slamku. Snažíme sa, aby si hosť obľúbil aj nápoj, ktorý predtým nepoznal a neochutnal.“ Podobne ako pre väčšinu podnikateľov z oblasti gastronómie aj pre Maroša tento rok priniesol nečakané komplikácie. „Vyslovených teórií bolo mnoho. Fakt však je, že nás to zasiahlo všetkých a najbližšie mesiace, ak nie roky, budeme určite sledovať zmeny správania spotrebiteľov. My sme sa snažili z neplánovaného voľna v posledných mesiacoch vyťažiť maximum. Stihli sme aktualizovať učebné materiály všetkých kurzov, vynovili priestory, našli inšpirácie a pripravili nové nápoje na budúcu sezónu, objavili nové predajné kanály, absolvovali sme viaceré produktové školenia a stále pracujeme na sebe, aby sme sa vrátili lepší a silnejší,“ uzatvára optimisticky.

Maroš
Zdroj: archív

Barbara SZALAIOVÁ mieša chutnú zmrzlinu

Usmievavá brunetka je hádam najznámejšou zmrzlinárkou v Bratislave. „Zmrzlináreň Koun sme spolu s rodinou otvorili pred piatimi rokmi. Nápad prišiel od mojej mamy, ktorá mi ukázala video, ako jedna pani vyrába domáce gelato. Potom som si kúpila letenku a odišla do Talianska na Gelato University,“ spomína na spontánne rozhodnutie. Zmrzlináreň si po návrate otvorila za pomoci rodiny a vôbec nečakala, aký úspech v hlavnom meste získa. „Myslela som si, že budem v prevádzke sama, sem-tam niekto zablúdi na zmrzlinu a bude to komorné. Nečakala som taký boom, aký nastal. Pritom sme nemali žiadnu reklamu. Išlo to samo, prišla TV, rádio, blogeri a novinárky a ja som mala čo robiť, aby som stíhala vyrábať. Zo začiatku nás bolo menej, všetko sme robili sami, budík som mala pred piatou a spávať som chodila po polnoci. Bolo to veľmi náročné, niekedy som si aj poplakala, ale stálo to za to.“ Koun si získal srdcia ľudí najmä skvelými receptúrami a poctivou zmrzlinou. „Otec je potravinársky chemik, takže som mala veľké šťastie. Veľmi mi pomáha aj mamina, ktoré je excelentná kuchárka. Brat sa zase vyzná v káve a dedkovci pestujú ovocie. Je to krásna rodinná symfónia,“ hovorí vďačne Barbara a menuje, ktoré zmrzliny majú najväčší úspech: „Jahoda, sexi čokoláda, vanilka s lesnou zmesou a keksíkmi, kombinácie s rukolou, so šalviou a s červeným korením. Napríklad matcha s bielou čokoládou a červeným korením alebo ruža s malinou a liči či horalková.“ Začiatok sezóny, ktorá mala byť výnimočná, však poznačila pandémia. „V spolupráci s celebritami a influencermi sme pripravili nádherný projekt na pomoc chorému Danielkovi. Každá osobnosť si vysnívala svoju zmrzlinu a výťažok z jej predaja mal putovať na pomoc predčasne narodenému Danielkovi. V marci sme začali veľkolepo, no po pár dňoch sme museli prevádzku zavrieť,“ hovorí smutne Barbara, ktorá momentálne zmrzlinu predáva len cez výdajné okienko, keďže terasu nemajú. „Pevne verím, že ľudia budú podporovať malé lokálne rodinné firmy, lebo to je naša jediná šanca na prežitie. O to horšie pre nás, že sme iba sezónny biznis. Covid nás zasiahol, ešte sme nevyhrali boj, ale pokračujeme.“

Barbara
Zdroj: archív