Kedysi boli trendy niečím, čo diktovali kráľovské dvory, šľachta a elita. Mohlo sa stať, že by nový trend vznikol medzi obyčajnými ľuďmi? Ani náhodou. Systém však zmenila Francúzska revolúcia koncom 18. storočia, keď široká masa dostala zrazu silný hlas. O pár storočí sme tu zrazu mali fenomén hippies. Z mikrokultúry sa premenili na masové hnutie, ktoré získalo neskutočný vplyv. A zdá sa, že nové milénium prináša najmä vďaka inovatívnym technológiám, internetu a sociálnym sieťam úplne iný pohľad na svet a moderné trendy v akejkoľvek oblasti života. V spoločnosti, v práci, v jedle či v móde. Ako to teda vidia odborníčky?

Nikola Rajnáková, módna expertka: V budúcnosti prežije najmä luxusná klasika od svetoznámych dizajnérov

Nikola sa pohybuje v módnom priemysle viac ako dvadsať rokov. Pracovala pre modelingovú agentúru Elite,
otvorila exkluzívnu spoluprácu s agentúrou Marilyn pre východnú Európu a neskôr spustila vlastnú produkčnú agentúru. Stala sa vášnivou štylistkou a dnes vlastní medzinárodne úspešnú značku Letta, kde dizajnuje ikonické kožušinové kabelky, doplnky a najnovšie aj štýlové kožuchy.

Aké módne trendy dominujú v súčasnosti a ktoré nás ešte dlho budú držať?

Dnes sa móda rozchádza do dvoch smerov. Jeden je návrat módy k ženskosti. Klasické trendy ako dobre strihané čierne nohavice či biela kvalitná blúzka, mid-heels lodičky v rôznych farbách či „inak-strihaný“, ale predsa klasický béžový trenčkot sa určite na odchod nechystajú najbližšie roky. Aj módny dom Dior svoj comeback založil na tom, že elegancia, ženskosť a silueta sú znovu sexi. Na druhej strane si svoju cestu veľmi silne vydupal športový štýl na dennodenné nosenie, veľké mikiny, obrovské tenisky, tepláky k lodičkám.  Tento trend vidíme všade, pretože ho prezentuje Balenciaga, Gucci, Supreme pre LV. Tí všetci street style silne komunikujú, takže zákazníkov nútia, aby si išli kúpiť ďalšiu mikinu.

Nikola sa pohybuje v módnom priemysle viac ako dvadsať rokov.
Nikola sa pohybuje v módnom priemysle viac ako dvadsať rokov.
Zdroj: Archív

Kde bude móda o desať rokov? Bude stále platiť pravidlo, že sa „opakuje“?

Móda sa bude cyklicky opakovať vždy a „prežije“ najmä luxus luxusov, čiže najklasickejšie kúsky od svetoznámych dizajnérov, ktoré môžu visieť v skrini tridsať rokov a môžu ich dediť naše dcéry. Zodpovedá to trendu „recycle fashion“. Naopak, rýchla móda v podobe krátkodobých trendov a „boom“ efektu na niekoľko týždňov je a bude silná ako protipól luxusnej klasiky, ktorá trvá navždy. To sú napríklad obchody patriace pod Inditex ako ZARA, Massimo Dutti alebo sieť H&M, ARKET či Other Stories.

Ako zmenili módny priemysel sociálne médiá?

Veľmi. Dnes máme možnosť kúpiť si čokoľvek a kedykoľvek, z akejkoľvek zóny sveta. Online nakupovanie stále naberá na sile. Aj Instagram práve predstavil svoju vlastnú „shopping“ platformu, takže už môžeme nakupovať priamo cez Instagram a jeho online obchod doslova z obývačky.

Kto rozhoduje o tom, čo bude trendom na budúcu sezónu?

Asi vás prekvapím, ale sú to štylisti. Väčšina verejnosti si možno myslí, že sú to dizajnéri módnych domov. Áno, tí
vymyslia kolekciu, jej najžiadanejšie kúsky a kolekciu predstavia. Ale štylisti sú tí, ktorí to buď posunú do obehu, čiže medzi verejnosť, alebo nie. Čo si dizajnéri vysnívajú, to štylisti realizujú a práve oni rozhodnú, kúsok z kolekcie bude hit, na ktorý sa bude čakať alebo ktorý sa nakoniec ani vyrobiť nedá.

Pokračovanie článku na ďalšej strane.