Trávenie sa začína už v ústach. Občas zabúdame na to, že prežúvanie či hryzenie je pre človeka úplne prirodzené a nevyhnutné. Keď pijeme smoothie, nemáme pôžitok z jedla, pretože ide rovno do žalúdka, ktorý následne nemá čo tráviť a časom môže zlenivieť. „Raňajky by mali byť najdôležitejším jedlom dňa. Žalúdok je medzi siedmou a deviatou hodinou ráno najlepšie pripravený na strávenie potravy. Práve preto by malo ísť o teplé jedlo, čo smoothie nápoje rozhodne nie sú,“ hovorí Zdenka Havettová. Rovnako žijeme v mylnom presvedčení, že čím viac ovocia zjeme, tým lepšie. Veľké množstvo vitamínov je v skutočnosti jednou z ďalších príčin, prečo sa zmixované ovocie zaraďuje medzi zakázané raňajky.

Čítajte viac:

Zázračný nápoj na chudnutie: Pite ho dvakrát denne a uvidíte!

„Nášmu organizmu môže smoothie vitamínový šok uškodiť. Naraz by sme ovocie v takom množstve určite nezjedli a netreba zabúdať ani na to, že mixovaním sa do nápoja dostane príliš veľa vzduchu, čo spôsobuje nafukovanie,“ dodáva odborníčka.

Radšej na desiatu

Ak ste si práve kúpili nový smoothie mixér a tešíte sa, akú dobrôtku si ním pripravíte, asi vás sklameme. V podstate ho môžeme nazvať nepriateľom ovocia. Pre nás prospešnú vlákninu totiž totálne zničí, a tak pitím smoothie nekonzumujeme zdravú pochúťku, ale príliš veľa fruktózy, ktorá je vo väčších množstvách škodlivá. V črevách totiž môže, rovnako ako priemyselne spracované potraviny, podnietiť vznik rôznych zápalových procesov, následkom čoho sa môže trávenie zhoršiť. „Ovocie si doprajte radšej na desiatu, ale v celku, spolu so šupkou tak, ako ho príroda pre nás pripravila, a k tomu pridajte hrsť vlašských orechov alebo mandlí. Do tela dostanete vyvážený pomer cukru, vlákniny a vitamínov,“ vysvetľuje Zdenka Havettová.

via GIPHY

Ideálna náhrada

Zákaz raňajkovať smoothie nie je jediným prekvapením. Väčšina ľudí je od malička zvyknutá na studené raňajky, napríklad v podobe maslového chlebíka so syrom a šunkou. Zle! „Namiesto šunky, ktorá je často neprimerane slaná, si radšej dajte strukovinovú nátierku so zeleninou a klasický chlieb nahraďte kváskovým. Mali by sme sa vyhnúť aj ochuteným jogurtom, ochuteným müsli, energetickým tyčinkám a ovocným džúsom, ktoré môžu obsahovať vysoké množstvo cukru a nezdravých tukov,“ hovorí odborníčka. Lepšou voľbou je raňajková kaša z celých zŕn, teda zo pšena, z pohánky, ryže natural, ovsa, zo špaldy, prípadne z quinoy. Dochutiť si ju môžete na slano so zeleninou a strukovinovou či zeleninovou nátierkou alebo na sladko s ovocím a s orechmi, ktoré sú bohaté na minerály. „Kaša nášmu organizmu nemôže uškodiť, práve naopak, perfektne naštartuje trávenie. Ideálne bude, keď si ju urobíte s vodou, nie s mliekom. Ak mu však neviete odolať, uprednostnite ryžové alebo ovsené. Čím sme totiž starší, tým menej enzýmov máme na trávenie kravského mlieka, a tak nám môže do budúcna spôsobiť viaceré ťažkosti,“ dodáva Zdenka Havettová. Kašu máte hotovú do pol hodiny, dokonca obilniny sa dajú pripraviť aj na niekoľko dní dopredu. Je tu však jedno dôležité varovanie – kaša je vhodná len ráno, večer ju do jedálneho lístka nezaraďujte, ak nechcete zbytočne priberať. Ešte netradičnejšou možnosťou je polievka, ktorá nemusí byť len prvým chodom obeda. „Je ideálne, ak si ráno dáme teplé jedlo. Nech už to znie akokoľvek exoticky, na raňajky sú polievky naozaj veľmi vhodné. V zime sa môžu dlhšie variť, trebárs aj 10 hodín, pričom v lete stačí hodina. Čo sa týka zloženia, určite by mali obsahovať obilniny, ako je pohánka, ovos, ryža natural, pšeno a k tomu môžeme pridať strukoviny so zeleninou.“ Pred instantnou práškovou verziou polievky však dajte prednosť klasickej, ktorú si uvaríte sami. Žiadne výhovorky! Nie je to nič zložité, vašou úlohou je len pripraviť ingrediencie, dať ich variť a čakať na výsledok.

via GIPHY

Kávou nezačínajte

Vstať z postele a hneď nato si spraviť chutnú kávičku je ranný stereotyp nejedného z nás. V kútiku duše však tušíme, že pre telo to nie je práve najzdravšia alternatíva. „Určite by som to nerobila. V konečnom dôsledku nám káva v takejto podobe energiu nedáva, ale berie. Úplne najhoršie je, ak si do nej pridáte mlieko a cukor. Jednoznačne ju odporúčam piť až po raňajkách,“ radí Zdenka Havettová.

A čo obľúbená citrónová voda? Naozaj je vhodná na naštartovanie metabolizmu? Ani tentoraz vás nepotešíme – podľa odborníčky sa jej pripisujú prehnané superlatíva. „Vitamín C sa totiž nenachádza len v citróne, ale aj v potravinách, ktoré sú vypestované na Slovensku, a teda sú pre nás vhodnejšie. Skvelým príkladom je kyslá kapusta, ktorú si môžeme nakrájať do misky. Ľudia, ktorí majú problémy s trávením, by citrusové plody nemali konzumovať vôbec, pretože im len zbytočne podráždia žalúdok. Jednoznačne by som odporučila dať si ráno iba pohár vlažnej vody.“

Neraňajkovať je chyba

Dáte si sýtu večeru a ráno nie ste hladní? Zmeňte to! Raňajky sú základom, ktorý by ste určite nemali vynechať, keďže plnia nezameniteľnú úlohu v naštartovaní správneho trávenia. Večer sa príliš nenajedzte, prípadne si dajte iba niečo ľahké, aby ste to ráno mohli dohnať. „A nespoliehajme sa na ospevované moderné potraviny, ktoré nám vnucuje doba. Zbytočne za ne utratíme množstvo peňazí, pričom zabúdame na tie miestne, ktoré sú prístupnejšie a pre náš organizmus oveľa vhodnejšie. Platí to nielen o ovocí, ale aj o obilninách a strukovinách,“ dodáva poradkyňa pre výživu Zdenka Havettová. Dobrú chuť!

Čítajte viac:

HOT & CHIC plavky, ktoré TOTO LETO musíte mať: Inpširujte sa krásnou Andreou Verešovou

Najhorúcejšie fotky leta: Známe krásky súperia o NAJsexi telo a neváhajú ukázať všetko!

Buďte fit vďaka drepom: 20 variácií, s ktorými si vytvarujete boky a zadok

Cvičte s Tinou: Tieto 4 zázračné cviky vám zdokonalia postavu za 15 minút!

Je trend gluten free hlúposťou? Vraj vás môže dobrovoľné vylúčenie lepku poslať aj do nemocnice