5 minút navyše

na precízne žuvanie

Upravia hmotnosť:

Matematika nepustí – mozog potrebuje dvadsať minút, aby sa do jeho centra nasýtenia dostal signál, že telo dostalo potrebnú dávku jedla.

Preto by si každý hlt mal vo vašich ústach „pocestovať“ a obed či večera by mali trvať aspoň polhodinu. Aj prieskumy francúzskeho inštitútu INRA priniesli dôkaz, že dobrovoľníci, ktorí jedlo v ústach dlho žuli a potom ho nezjedené vypľuli, mali pocit úplného nasýtenia, hoci žiadnu potravu neprehltli. „Čím viac namáhame sánkové kosti pri prežúvaní, tým skôr máme pocit zasýtenia,“ tvrdia odborníci na výživu na čele s francúzskym lekárom Arnauldom Cocaulom, ktorý na túto tému napísal aj knihu Prežúvacia diéta. Prisahal na ňu aj Karl Lagerfeld, ktorý takto schudol pekných pár kíl a váhu si celé roky  udržiaval. A to nie je všetko. Japonskí výskumníci zistili, že ľudia, ktorých jedálny lístok tvoria najmä husté a tvrdé potraviny, sú oveľa štíhlejší ako tí, čo si kladú na tanier tekuté a ľahko stráviteľné jedlá.

Ochránia zuby:

Prežúvanie je fyzická námaha pre zuby aj sánkovú kosť a zvýšený tlak vyvíjaný na chrup udržiava zuby v dobrej forme. Pohyb potravy v ústach spôsobuje obrusovanie zubov, má na ne samočistiace účinky, a tak znižuje riziko zubného kazu.

Ako na to?

Potravu najskôr zubami pretrhajte na menšie kúsky, potom detailne popremieľajte a nakoniec posuňte do pažeráka. A s každým hltom to treba urobiť niekoľkokrát, aspoň o desať sekúnd dlhšie, než to máte o zvyku. Platí to aj pri „mäkkých“ potravinách typu hamburgery či pečivo, ktoré sa ľahko kĺžu dolu krkom. O to viac by ste ich mali dopĺňať s jedlom, ktoré treba chrúmať ako čerstvá zelenina, ovocie, ryža, orechy či semienka.

Prežúvanie je fyzická námaha pre zuby aj sánkovú kosť a zvýšený tlak vyvíjaný na chrup udržiava zuby v dobrej forme
Prežúvanie je fyzická námaha pre zuby aj sánkovú kosť a zvýšený tlak vyvíjaný na chrup udržiava zuby v dobrej forme
Zdroj: Shutterstock