Nie je kalória ako kalória. To, či z nej priberiete, alebo nie, zavisí podľa najnovšej štúdie z Harvardu od potraviny, v ktorej sa nachádza. Bielkovinová kalória vás vraj zasýti na dlhšie ako kalória z tukov či uhľohydrátov. V praxi to znamená, že ak si dáte na raňajky napríklad omeletu, nebudete doobeda vyjedať zbytočné maličkosti a na obed si doprajete menu v priemere o 140 kalórii chudobnejšie ako tí, čo si ráno pochutili na mussli alebo džemovom rožku - teda na uhľohydrátoch. Usilovní americkí vedci tiež vypátrali, na ktoré potraviny a látky, ktoré sa do nich pridávajú, si máte dávať špeciálny pozor. Najmä, ak sa motáte v začarovanom kruhu - jem málo a ,žiaľ, nechudnem.

Bumerang 1

Skrytá fruktóza

Keďže už od malička počúvate zo všetkých strán o tom, ako biely cukor kazí zuby a strašne sa z neho priberá, do nákupného košíka poctivo ukladáte potraviny s fruktózou. No aj tu platí, že ani najlepší úmysel nemusí vypáliť dobre. Ovocný cukor totiž obsahuje také isté množstvo kalórií ako obyčajný biely, navyše na rozdiel od glukózy zdvíha nižšiu hladinu inzulínu v krvi. A práve inzulín signalizuje mozgu, že sme už nasýtení! Z toho priamo vyplýva, že ak svoje telo denne zásobite potravinami, ktoré obsahujú fruktózu, pravdepodobne sa sýta nebudete cítiť nikdy. Super, však?

Čo s tým?

Pred tým, ako zo špajze vyhádžete všetko čerstvé ovocie, dajte si spiatočku! Nie ono je vaším nepriateľom, naopak. Pri zhadzovaní kíl je nebezpečná fruktóza ukrytá v umelých ovocných drinkoch, limonádach, mliečnych koktejloch, jogurtoch s ovocnou príchuťou či kornfleksoch. Takže základné pravidlo znie - od regálov so sladenými nápojmi radšej k čistým minerálkam a čítať etikety na každom výrobku.

Veľký nepriateľ štíhlej postavy sa skrýva aj v ovocí.
Veľký nepriateľ štíhlej postavy sa skrýva aj v ovocí.
Zdroj: archív