Zázračné bylinky

Podstata bylinkovej diéty nespočíva v tom, že treba „spásať“ lúku, ale v tom, že sa zameriate na zvýšenie používania všemožnej zelene vo svojom kulinárskom umení. Určite vám to pôjde od ruky, keď vás poučíme o ich geniálnych účinkoch na telo i dušu. V prvom rade naštartujú vaše trávenie, zbavia organizmus zadržiavanej vody a prečistia črevá, čiže vám umožnia schudnúť. Mnohé bylinky obsahujú antioxidanty proti starnutiu buniek a sú i vitamínovou a minerálnou bombou, ktorá vzkriesi povädnutú pleť aj  vysušené vlasy Voňavé rastlinky vám vďaka povzbudzujúcim účinkom tiež vrátia chuť pracovať, plánovať a tvoriť v plnom nasadení. Ak by sme trochu prekrútili známe slovenské príslovie, určite platí, že „Komu sa zelení, tomu sa nelení“. Zaženú jarnú únavu a prinútia vás znovu objaviť, že život je sladký.  Bylinky sa v kuchyni používajú už prinajmenšom od antiky. Rozmanité účinky rastliniek neboli dodnes úplne prebádané, takže máme pri spoznávaní ich tajomstiev ešte veľké rezervy. Mnohé sa využívajú samozrejme i na liečenie, najčastejšie vo forme čajov, tinktúr, tabletiek, mastí, či po novom, ako gemmoterapeutiká, čiže výťažky z púčikov. Bylinky nám slúžia i na prípravu homeopatík, olejčekov pre arómaterapiu, esencií pre Bachovu kvetinovú terapiu a podobne. Nie je tajomstvom, že mnohé z nich mali magický význam.

Bylinky sú zdrojom sily, špeciálne na jar na to netreba zabúdať
Bylinky sú zdrojom sily, špeciálne na jar na to netreba zabúdať
Zdroj: unsplash.com

Žiadna hladovka

Bylinky sú, okrem spomínaných predností, navyše úplne bez tuku, čiže sú extra vhodné pri chudnutí. Pomáhajú dotvoriť či ozvláštniť chuť jedla, dodajú „starým“ receptom nový šmrnc. Preto môžeme pri varení s nimi pokojne šetriť soľou a umelými dochucovadlami, čo je ďalšie diétne plus. Treba priznať, že mnohé bylinky mierne podporujú chuť do jedla, napríklad bazalka či estragón. No neznamená to však, že vás donútia zhltnúť celé pečené prasa. Pre nás je teraz podstatné to, že obsahujú množstvo vitamínov, minerálov, silíc a ďalších cenných látok, ktoré majú dietetický, vitalizačný či harmonizačný význam. Na každej diéte nás zaujíma vari najviac, teda okrem toho, koľko s ňou schudla kolegyňa, či nám bude chutiť a či nebudeme hladné. To posledné, čo by sme popri dnešných starostiach potrebovali, je hladovať. Dobrá správa! Obmedzovať sa nemusíte, pokiaľ ste ochotná zjesť spolu s rezňom i hrsť petržlenovej vňate.

Bylinky sú úplne bez tuku, čiže sú extra vhodné pri chudnutí.
Bylinky sú úplne bez tuku, čiže sú extra vhodné pri chudnutí.
Zdroj: unsplash.com

Tu je malý tip, ako si počínať počas dňa. Deň začnite šálkou vlažného čajíku z medovky či oregana, ku tomu nátierka s kôprom, ovocný šalát s levanduľou alebo mätou. Desiata môže mať podobu zeleninového šalátu s bylinkovým dresingom s petržlenovou vňaťou a pažítkou, nech je však vlastnej výroby! Na obed bylinkami hojne ozdobená polievka a ako hlavné jedlo môžete vyskúšať niektorý z našich receptov. Na olovrant vám padne vhod dusená zelenina s koriandrom a bazalkou. Ako posledný chod dňa si môžete dopriať niečo zo svetovej kuchyne. Čo tak grécka večera z cukín, paradajok, fazuľových luskov, ktoré podusíte a posypete oreganom a tymianom?

Hor´sa do varenia

Každá rodina má svoje osobité tradície v používaní byliniek, preto neváhajte a pátrajte po kuchárskom zošite svojej prababičky. Prípadne sa inšpirujte napríklad britskou kuchyňou, tá obsahuje i kuriózne recepty, napríklad na syr s prídavkom šalvie, či jahňacinu s mätovou omáčkou. Okrem klasického sypania posekaných vňatí do jedla môžete „odkukať“ francúzske gastronomické finesy a vytvoriť z čerstvých byliniek akúsi kytičku, nazývanú Bouguet garni. Vňate necháte vcelku, oviniete ich niťou, vložíte do hrnca a po skončení varenia vyberiete. Je to preto, aby pevnejšie typy stoniek, napríklad tymianové, neprekážali pri konzumácii. Podľa možnosti bylinky pridávajte do varenia až na úplný záver, aby varením nestratili nič zo svojich účinných látok. Vo všeobecnosti platí, že jedna čajová lyžička sušenej bylinky je toľko, čo polievková lyžica čerstvých lístkov.

Jedna čajová lyžička sušenej bylinky je toľko, čo polievková lyžica čerstvých lístkov.
Jedna čajová lyžička sušenej bylinky je toľko, čo polievková lyžica čerstvých lístkov.
Zdroj: Marcela Šišoláková

Trocha záhradníčenia

Niet nad čerstvé a voňajúce bylinky. Našťastie, dnes si ich môže dopestovať na záhone, balkóne či hoci len za kuchynským oknom už aj záhradkárka-začiatočníčka. Samozrejme, pestovať ich treba s ohľadom na ročné obdobie, pretože väčšinu semienok neprinútite vyrásť len tak hocikedy. V zime sme skrátka odkázané na sušené varianty. Svoje bylinky často obtrhávajte, prospeje to nielen vašej postave, no budú i hustejšie rásť. Do zásoby sa zberajú tesne pred rozkvitnutím. Vtedy obsahujú najviac aromatických a ostatných účinných látok či vitamínov. Ak vám bazalka alebo saturejka nechce na jar rásť je to tým, že sú to jednoročné rastliny a preto ich musíte každú jar vysievať znova. Zato mäty či medovky sa takmer nedá zbaviť, rastú rýchlo ako burina. Na výber máte rôzne farebné kultivary, napríklad fialovú bazalku, či mätu s dvojfarebnými, panašovanými listami.

Mäty či medovky sa takmer nedá zbaviť, rastú rýchlo ako burina.
Mäty či medovky sa takmer nedá zbaviť, rastú rýchlo ako burina.
Zdroj: unsplash.com