Správy o požiaroch v amazonských pralesoch neunikli minulý rok nikomu, no okrem nariekania je nutné vykonávať zmeny. Jedným z hlavných vinníkov katastrofálnej situácie v Brazílii je totiž aj módny priemysel, ktorý sa musí spamätávať z viacerých úderov. Na verejnosť sa dostali informácie o tom, že viaceré luxusné značky, ktoré na svojich výrobkoch uvádzajú „Made in Italy“, v skutočnosti nakupujú pre nižšiu cenu kože od farmárov z Brazílie a tí pre stúpajúci dopyt musia rozširovať svoje farmy na úkor dažďových pralesov.

Požiare ničia pralesy

V roku 2019 zaznamenala tamojšia vláda viac ako 70-tisíc požiarov, prevažne zapríčinených farmármi hovädzieho dobytka. Títo chovatelia sú podľa štúdie z Yalovej univerzity zodpovední za 80 percent odlesňovania amazonských pralesov, no ich nelegálne získavanie pôdy malo byť dávno regulované. Na podnet hnutia Greenpeace už od roku 2009 platí dohoda, v rámci ktorej sa viaceré svetové firmy ako Wallmart alebo Nike zaviazali, že nebudú kupovať mäso a kožu od dodávateľov, ktorí odlesňujú amazonské pralesy. Najviac škody sa napáchalo v brazílskom štáte Pará, v ktorom je zároveň najväčšie množstvo fariem. Priemerne sa tam vyrúbal jeden hektár lesov každých 18 sekúnd a pozemky tamojších farmárov dnes podľa tejto dohody sledujú satelity.

Problém je však ten, že mnohí farmári túto dohodu nepodpísali, a teda veselo rúbu ďalej. Vedci varujú, že ak sa zmenší rozloha dažďových pralesov ešte o tri percentá, mohlo by to už mať dôsledok na celkový ekosystém. Amazonské pralesy by totiž nedokázali vyprodukovať dostatok zrážok, a tak by sa postupne zmenili na savany.

Najviac škody sa napáchalo v brazílskom štáte Pará, v ktorom je zároveň najväčšie množstvo fariem.
Najviac škody sa napáchalo v brazílskom štáte Pará, v ktorom je zároveň najväčšie množstvo fariem.
Zdroj: Archív

Cestujúce kravy

Ak si odmyslíme luxusné značky, ktoré s jemným prižmúrením oka naozaj vyrábajú svoje produkty v Európe, ostáva nám oveľa väčší segment športových alebo cenovo dostupnejších značiek. Tie, ako už je dávno zvykom, vyrábajú väčšinu svojich produktov v Číne a tam sa otvára Pandorina skrinka. To, že značka ako Nike zakladá komisie a združenia pre etickú výrobu, je pekné. Rovnako je pekné to, že podobná značka sa zaviaže nakupovať kožu len od dodávateľov, ktorí neodlesňujú. Najväčší problém však nastáva vtedy, ak sa takáto značka rozhodne spolupracovať na produkcii oblečenia s čínskym výrobcom, ktorý nemá problém nakupovať kožu z Brazílie za najnižšiu cenu.

Ak si odmyslíme luxusné značky, ktoré s jemným prižmúrením oka naozaj vyrábajú svoje produkty v Európe, ostáva nám oveľa väčší segment športových alebo cenovo dostupnejších značiek.
Ak si odmyslíme luxusné značky, ktoré s jemným prižmúrením oka naozaj vyrábajú svoje produkty v Európe, ostáva nám oveľa väčší segment športových alebo cenovo dostupnejších značiek.
Zdroj: Archív

Organizácia Global Canopy, ktorá odhaľuje firmy nepriamo zúčastnené na vypaľovaní dažďových pralesov, totiž skúmala 43 známych módnych značiek, automobilových výrobcov ako BMW či Volkswagen a nábytkárskych spoločností. Počas prieskumu zistila, že väčšina z nich nedokázala v skutočnosti potvrdiť, odkiaľ pochádza ich koža, a iba v troch prípadoch bolo dokázané, že je od farmárov, ktorí podpísali dohodu o zákaze odlesňovania.

Okrem toho, že dobytok mohli chovať na územiach, ktoré ešte pred pár rokmi boli súčasťou dažďového pralesa, je rovnako neekologické aj to, že koža cestovala z Brazílie do Číny a následne na trh do Európy alebo USA. V takýchto prípadoch sa však popri všetkom tom cestovaní vina záhadne stratí, koža z brazílskych kravičiek a iného dobytka získa neoficiálne nové občianstvo a biznis ide ďalej.

Bojkot značiek

Firma VF Corporation, ktorá zastrešuje značky ako Vans, The North Face alebo Timberland, v septembri minulého roku vyhlásila, že ruší zmluvy so všetkými dodávateľmi kože z Brazílie. Zástupcovia jednotlivých značiek si nemohli byť istí tým, či ich zásobovatelia neboli súčasťou odlesňovania, a kým im nepredložia dôkazy o svojej nevine, kožu od nich nakupovať nebudú. Brazílsky prezident Jair Bolsonaro síce povedal, že požiare sú pod kontrolou, ale VF Corporation rozpútalo na módnej scéne poriadny bojkot. Na jej stranu sa pridal aj fast-fashion gigant H&M, ktorý tiež dočasne pozastavil objednávky na kožu z Brazílie.

Konglomerát LVMH, ktorý okrem iného vlastní značku Louis Vuitton, sa k problému požiarov postavil z iného uhla a na pomoc venoval 10 miliónov eur. V rámci luxusnej módy totiž nie je otázka etického získavania materiálov žiadnou novinkou a po tohtoročnom bojkote využívania pravej kožušiny sa začne koža riešiť ešte viac. Spoločností, asociácií alebo združení na kontrolu etického chovu zvierat na účely módnej výroby sú už teraz desiatky.

Značka Gucci už od roku 2009 na základe reportu Greenpeace nekupuje kožu zo štátov, ktoré boli známe vypaľovaním dažďových pralesov.
Značka Gucci už od roku 2009 na základe reportu Greenpeace nekupuje kožu zo štátov, ktoré boli známe vypaľovaním dažďových pralesov.
Zdroj: Archív

V roku 2005 na podnet značiek Nike a Adidas vznikla spoločnosť Leather Working Group, ktorá hodnotí garbiarne na základe environmentálnych faktorov, ako napríklad spotreba vody, elektriny alebo znečisťovanie životného prostredia. Komisia tejto spoločnosti hodnotí spracovateľov kože na stupnici od „zlý“ až po „strieborný/zlatý“ a pre luxusné značky tak mal byť štandard, že pracujú len s dodávateľmi na najvyšších pozíciách rebríčka.

Značka Gucci už od roku 2009 na základe reportu Greenpeace nekupuje kožu zo štátov, ktoré boli známe vypaľovaním dažďových pralesov. Niektoré kabelky z ich dielne sú síce stále vyrobené z brazílskej kože, no tá bola spracovaná v takzvaných neodlesnených zónach. Gucci sa vďaka tomu môže pýšiť využívaním eticky korektných materiálov a zároveň si udržovať svoj štandard, ktorý hovorí, že 95 produktov ich produktov je „made in Italy“. Keď sa totiž koža dostane z Brazílie do Talianska, nafarbí sa v meste Vicenza, odkiaľ putuje do Florencie a tam ju spracujú v niektorej z ich dielní.